Vuoden 2021 tärkeimmät podcast-puheenaiheet

Podcastit ovat yhä kasvattaneet suosiotaan vuoden 2021 aikana. Mistä kaikesta on podcastmaailmassa vuoden aikana ehditty puhua?

Millaisia olivat podcastit vuonna 2021? Entä millainen oli Suomen Podcastmedian vuosi?

Podcast markkinointikanavana

Kuinka toimiva podcast-markkinointi toteutetaan? Entä voiko kapean yleisön B2B-podcast olla menestys?

Podcastin avulla tehdään pitkäkestoista markkinointi ja rakennetaan mielikuvia. Podcast onkin parhaimmillaan brändirakentamisen työkaluna. Podcastiin pääseminen esimerkiksi asiantuntijavieraaksi hyödyttää myös henkilöbrändin rakentajia.

Tärkeää on tiedostaa, ettei podcastin ole tarkoitus saavuttaa isoa kuuntelijamassaa vaan saada tietyt kohderyhmät sitoutumaan podcastin tekijään.

Vuonna 2021 moni yrityspäättäjä pohti myös, onko yrityspodcasteille vielä tilaa markkinoilla. Vastaus on, että podcastien suosiolle ei näy loppua. Mikäli et tuonut omaa yrityspodcastia markkinoille vuonna 2021, sellaisen toteuttamista kannattaa harkita alkavana vuonna!

Suomen Podcastmedian lupaus asiakkaille

Vuonna 2021 Suomen Podcastmedia teki rohkean lupauksen asiakkailleen: yli tuhat kuuntelua per jakso, ja 70 % kuuntelijoista jaksaa kuunnella loppuun asti.  

Käytännössä lupaus tarkoittaa tätä: Suomen Podcastmedia lupaa asiakkailleen podcastista konkreettista hyötyä, jota he tuskin saavuttaisivat yksin.

Suomen Podcastmedia esimerkiksi laatii podcastin konseptin yhdessä asiakkaidensa kanssa sekä auttaa asiakkaitaan oikeiden jakelukanavien valinnassa. Yhteistyö Suomen Podcastmedian kanssa tarkoittaa, että kaikki podcastin suosioon vaikuttavat tekijät kuuntelija-arvioista lähtien otetaan prosessin aikana huomioon.

Koska podcastin voi periaatteessa tehdä pienellä budjetilla itsekin, moni empii sen teettämistä ammattilaisella. Ammattitaitoisen podcasttalon käytöstä seuraa kuitenkin paljon hyvää ja parempia tuloksia – jopa listaykkösiä. Suomen Podcastmedia seuraa asiakkailleen tarjoamaa bisneshyötyä tarkasti.

Itse asiassa moni Suomen Podcastmedian asiakkaista on jo aikaisemmin tehnyt podcastin mutta pettynyt sen tuloksiin. Mikäli itse olet yhä kahden vaiheilla sen suhteen, antaisitko yrityspodcastin Suomen Podcastin toteutettavaksi, tutustu Podcastin ostajan oppaaseen.

Vuoden suosituimmat podcast-blogikirjoitukset

Markkinoinnin ja yrityspodcastien lisäksi podcastmaailmassa puhutti moni muukin asia.

Eniten huomiota Suomen Podcastmedian viestinnässä sai Suomen tylsin podcast: tuleva podcast suomen kielen sijamuodoista.

Lisäksi suosituissa, luetuissa blogikirjoituksissa käsiteltiin sitä, mistä musiikin saa podcastiin ja mitä se maksaa, sekä sitä, miten harrastajapodcast nousi listojen kärkeen.

Entä millainen on hyvä podcast? Sitä totta kai pohditaan podcastmaailmassa tulevinakin vuosina. Trendien ja kuuntelutottumusten muuttuessa myös hyvän podcastin määritelmä tullaan määrittelemään yhä uudelleen.

Vuonna 2021 Suomen Podcastmedia on antanut myös ammattilaisen vinkkejä podcastin äänittämiseen sekä kertonut, millaisia podcasteja Suomessa kuunnellaan.

Alkavana vuonna 2022 luvassa on lisää ajankohtaisia aiheita podcastmaailmasta sekä mietteitä siitä, miten yhä parempia ja suositumpia podcasteja voidaan tehdä.

Mikäli sinua kiinnostaisi tehdä oma yrityspodcast alkavana vuonna, ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan ja kysy lisää!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.