Amerikkalainen podcast-yhtiö: podcast is an engagement medium, not a reach medium

Podcast ei tavoita kaikkia kuulijoita, vaan sen on tarkoitus tavoittaa tärkeimmät kuulijat. Siksi kuuntelumäärät eivät kerro kaikkea.

Wednesday, 20. October, 2021
Tuuli
podcast kuuntelumäärä

Amerikkalainen podcastien tuotantoyhtiö Pacific Content pohti tuoreessa blogikirjoituksessaan podcastin anatomiaa.

Podcast ei ole paras keino massamarkkinointiin

Mielestäni paras kiteytys siitä, mihin podcast soveltuu ja mihin se ei sovellu oli yhtiön yleisökeitysjohtaja Dan Misenerin lausunto:

”Podcasting is an engagement medium, not a reach medium – – Podcasts should not be the first choice for brands that simply want to reach as many people as possible in the shortest period of time.”

Miksi podcast ei ole parhaimmillaan tavoittamisessa? Yksinkertaisesti siksi, että aivan muutamaa hittipodcastia lukuunottamatta podcastien kuuntelumäärät jäävät melko mataliksi. Saammekin säännöllisesti yhteydenottoja organisaatioilta, jotka ovat kokeilleet podcasteja, mutta pettyneet tavoittavuuteen.

Katso tavoitettavuuden sijaan sitouttamista

Mitä sitouttaminen (engagement) sitten tarkoittaa? Ensinnäkin, yksinkertaisesti paljon podcastin vietettyä aikaa ja tämä data on hämmästyttävää: Keskimäärin kuulija kuuntelee yhtä podcastin tuotantokautta yhteensä yli 2 tuntia. Hyvin tehdyssä podcastissa 70-80 % kuuntelijoista kuuntelee puolen tunnin jakson aivan loppuun asti. Luku on huomattavasti korkeampi kuin videoissa. Lisäksi kuulija tyypillisesti kuuntelee noin puolet sarjan jaksoista.

Engagement ei kuitenkaan ole pelkkiä minuutteja. Se on myös vaikuttavuutta. Kuten Pacific Contentin blogikirjoituksessa todentaan, tutkimusten mukaan äänisisältö on kognitiivisesti ja emotionaalisesti sitouttavampaa kuin videomuotoinen sisältö. Ilman kuvaa silmiensä edessä kuulija visualisoi sisällön päässään ja siksi se on vaikuttavaa.

Podcastia kannattaa käyttää brändisuhteen syventämiseen

Äänisisältöä kuunnellaan lisäksi pääosin kuulokkeilla (92 % erään tutkimuksen mukaan), jolloin kuuntelukokemus on hyvin henkilökohtainen: kuulija ikään kuin uppoutuu tarinaan.

Tämä ei toki tarkoita, etteikö tavoittavuudella olisi väliä ja ettei sitä pitäisi pyrkiä maksimoimaan – tottakai yleisön kokoa pitää pyrkiä kasvattamaan. Jos kuitenkin halutaan vain toimenpidettä myyntisuppilon yläpäähän ja mittarina on maksimaalinen tavoittavuus, podcast harvoin on oikea väline.

Tekstin on kirjoittanut Suomen Podcastmedian Senior Advisor Juhani Pajunen. Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Mistä menestyvä podcast rakentuu?
Lataa ilmainen oppaamme hyvän podcastin anatomiasta.
Lataa opas täältä. Ei kiitos