Miten listakärkeen päästään? – Moni Suomen Podcastmedian podcast-tuotanto oman kategoriansa ykkösenä

Lue tästä viisi tärkeintä suositustamme, joiden avulla podcastista tulee suosittu ja se pääsee listakärkeen.

”Paljonko on paljon?” pohtii moni podcastin tekijä: onko siis x määrä kuunteluita hyvä vai huono luku. Podcastien kuuntelumäärät ovat yllättävänkin matalat: muutama sata kuuntelua per jakso on normaali tulos, tuhat on jo hyvin ja yli tuhat on erittäin paljon. Maailmankin keskiarvot ovat samalla tasolla.

Tuloksia voi myös suhteuttaa katsomalla podcastien ranking-listoja. Esimerkiksi Chartable-palvelussa voi seurata podcastin menestystä eri kategorioissa. Suomen Podcastmedian tuottamista podcasteista esimerkiksi asumisen podcast Bo Living, sijoituspodcast Taloudellinen mielenrauha, tekoälypodcast Tekoäly Nyt, yhteiskuntapolitiikan podcast 10 myyttiä yhteiskunnasta sekä lääkäreille suunnattu Podiatri ovat kaikki olleet oman kategoriansa ykkösenä.

Miten kärkeen sitten pääsee?

Tässä viisi tärkeintä suositustamme:

1. Julkaise podcast kaikilla suurilla alustoilla, eli Suomessa ainakin Suplassa, Spotifyssa ja Apple Podcastissa

2. Panosta castingiin eli valitse podcastillesi alalla tunnetut juontajat ja vieraat. Lööppijulkkiksia ei tarvita, vaan persoonia, jotka ovat alallasi ja aihepiirissäsi vaikuttajia. Hostien ja vieraiden someverkostot ovat myös tärkeitä, sillä orgaaninen somenäkyvyys on yksi parhaista keinoista saada kuulijoita.

3. Tuota ja käsikirjoita hyvin. Panosta varsinkin terävään alkuun, sillä se koukuttaa kuulijan.

4. Varaa budjettia myös markkinointiin. Harva podcast menee viraaliksi, useimmiten promootioon pitää panostaa.

5. Tee kokonainen tuotantokausi (8-10 jaksoa), sillä yksittäinen jakso ei vielä riitä koukuttamaan kuulijaa.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.