Bisneshyötyä podcastista: Miten podcastin tuloksia mitataan?

Podcastin suosiolle on erilaisia mittareita, joita voi käyttää eri tavoin. Tutustu muistilistaamme podcastin tulosten mittaamiseksi!

Kun podcasteja tehdään liike-elämän ja markkinoinnin tarpeisiin, halutaan niiden tehokkuutta totta kai myös mitata. Erilaisia mittareita on useita, ja ne kaikki antavat erilaisen kuvan podcastin suosiosta.

Podcast on brändiviestinnän työkalu, joka on parhaimmillaan tehdessään yritystä, tuotetta tai palvelua entistä tutummaksi kohdeyleisön keskuudessa. Sen tulosten mittaaminen on haastavaa, ja yleisin virhe onkin väärien mittareiden käyttö.

Podcastin suosion mittareita ovat näkyvyys ja pito

Moni tavoittelee podcastilla suurta näkyvyyttä, ja siten mittarina on reach. Keskimääräinen suomalainen podcast saa kuitenkin vain muutama sata kuuntelua per jakso. Tuhat kuuntelua on jo hyvä, ja useampi tuhat poikkeuksellista. Tämän takia moni pettyy podcast-kokeiluunsa – olihan tavoittavuus heikko.

Onko kuunteluiden määrä sitten väärä mittari? Ei, mutta se on väärä mittari jäädessään ainoaksi mittariksi. Podcastin ainutlaatuinen voima on sen kuulijasuhteessa eli siinä, että kuulija keskimäärin kuuntelee yhtä podcast-sarjaa 90–120 minuuttia.

Tärkeää on siis myös tarkastella, kuinka moni kuuntelee jakson loppuun asti. Tämä ns. pitomittari pitäisi siis ehdottomasti olla podcastin mittaroinnissa mukana. Tämän näkee monista podcast-alustoista, kuten Spotifysta ja Apple Podcastista. Pitoprosentti vaihtelee suuresti, mutta tyypillisesti yrityspodcasteilla se on 50–60 % luokkaa. Heikompiakin tuloksia esiintyy. Parhaimmillaan podcastit pääsevät noin 80 %:iin, mikä on jo todella kova taso.

Podcastien kuuntelu sitouttaa brändiin

Kun yhdistää kuuntelujen määrän, pitoprosentin ja podcastin keston, voi laskea keskimääräisen kuuntelun minuuteissa – ja monia tämä luku hämmästyttää! Minuutti videon katselua on jo hyvä tulos ja verkkosivullakin vietetään aikaa usein alle minuutti, mutta podcast-sarjaa kuunnellaan siis puolestatoista tunnista kahteen.

Kolmas ja harvoin käytetty, mutta hyvin tärkeä, mittari on podcastin seuraajien määrä. Useimmilla alustoilla podcastia voi alkaa seurata, jolloin uudesta jaksosta tulee ilmoitus käyttäjälle tai podcast siirtyy käyttäjän soittolistaan. Kuten muuallakin somessa, tämä seuraajakunta on tärkeä omaisuuserä: onhan se valmis yleisö podillesi.

Kaikki podcastin tulosten mittarit eivät ole vertailukelpoisia

Kuunteluiden määrää mitattaessa kannattaa vielä huomioida, että eri menetelmät mittaavat kuunteluita eri tavoin. Alalla puhutaan starteista eli siitä, että joku on vain käynnistänyt audion. Hyvin usein alalla kuitenkin mitataan IAB:n (Internet Advertising Bureau) suositusten mukaisesti ns. 60 sekunnin startteja. Tämä tarkoittaa nimensä mukaisesti, että podcastia on kuunneltu vähintään minuutin ajan, jotta se kirjautuu kuunteluksi. Spotify käyttää näistä 60 sekunnin kuunteluista termiä stream. Ero starttien ja streamien välillä voi olla huomattava, jopa 20–40 %.

Monia myös houkuttelee mitata podcastia konkreettisten liidien perusteella: kuinka moni on esimerkiksi ostanut tuotteen alennuskoodilla. Menetelmän ongelmana on, että podcasteja kuunnellaan yleensä lenkillä tai kotitöitä tehdessä. Kuinka moni meistä oikeasti keskeyttää lenkin tai antaa ruoan palaa pohjaan ostaakseen tuotteen?

Muistilista podcastin suosion mittaamiseen:

1. Älä mittaa pelkästään tavoittavuutta eli kuuntelumääriä.

2. Mittaa myös kuuntelua eli sitoutumista: sitä, montako minuuttia kuulija viettää brändisi parissa.

3. Selvitä podcastisi pitokäyrä.

4. Käytä vertailukelpoisia lukuja: onko kuunteluissa kyse starteista vai 60 sekunnin kuunteluista?

Jos olet kiinnostunut korkeatasoisesta yrityspodcastista, josta on mittaamiskelpoisia markkinointihyötyjä yrityksesi brändille, ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.