Miten harrastajapodcast nousi listojen kärkeen ja ansaitsee hyvin kumppanuuksilla?

Psykopodiaa oli alun perin harrastajapodcast, joka yhteistyössä Suomen Podcastmedian kanssa on löytänyt tuottavia kumppanuuksia.

Reilu kaksi vuotta sitten, aprillipäivänä 2019, espoolainen työ- ja organisaatiopsykologian erikoispsykologi (PsL) Nina Lyytinen julkaisi yhdessä miehensä kanssa ensimmäisen jakson sarjasta Psykopodiaa. Nina ja hänen miehensä halusivat tehdä podcastin, joka käsittelee psykologisia aiheita ja ilmiöitä viikoittaisen asiantuntijavieraan kanssa. 

Harrastuksena alkanut podcast on kahdessa vuodessa noussut listojen kärkeen. Luvut puhuvat puolestaan: Puolen miljoonan kuuntelun raja meni rikki maaliskuussa 2021. Keskimäärin jakso saavuttaa noin 8000 kuuntelua. Melkein kaksi kolmesta kuuntelee jakson viimeiseen minuuttiin asti. Podcastilla on yli 12 000 seuraajaa ja se on 5300 Spotify-käyttäjän eniten kuuntelema podcast. 

Suosio on saavutettu ilman aiemmin julkisuudesta tunnettua vetäjää; Nina Lyytinen ei ollut julkisuudesta tai sosiaalisesta mediasta tuttu aiemmin. 

Miten ei-ammattilaisen tekemä podcast on saavuttanut niin suuren suosion?

Tärkeintä on, että podcastin aiheet ovat ajankohtaisia ja puhuttelevia: podcast on suunnattu kaikille, jotka ovat kiinnostuneet työssä jaksamisesta, hyvästä johtamisesta, keinoista vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa ja ihmismielestä̈ yleisesti. Podcastin suosituimpia aiheita ovat olleet muun muassa itsetunto ja sen vahvistaminen, työuupumus, itsemyötätunto, narsismi, miesten masennus, itsensä johtaminen, hyvinvoiva parisuhde, huijarisyndrooma ja toivo. 

Hyvä sisältö ei kuitenkaan itsessään vielä löydä kuulijoita. Podcastissa on vieraillut suuri määrä alalla tunnettuja persoonia, jotka ovat kertoneet podcastista omassa someverkostossaan. Moni psykologi ja psykoterapeutti on myös levittänyt sanaa podcastista vastaanotoillaan.

Suomen Podcastmedia avasi ovet podcast-kumppanuuksiin

Vuosi sitten kevättalvella 2020 Nina ja hänen miehensä Mikko Heiskala ottivat yhteyttä Suomen Podcastmediaan. He pohtivat, onnistuisiko myös tylsän asiasisällön kaupallistaminen – nuorisovaikuttajien lifestylepodcastithan ovat jo kaupallistaneet itsensä. 

Asiapodcastien kaupallistamisen avain on kumppanien asiantuntijoiden esille tuominen. Siksi monien suosima lyhyiden mainosten myyminen podcastiin ei ole paras tapa saada kumppanuustuloja, vaan yleensä paras tapa on sisältöyhteistyö, esimerkiksi kumppanin vieraan ottaminen studioon pitkään, jopa puolen tunnin keskusteluun. 

Kaupallistamisen tulokset ovatkin olleet hyviä: vuoden aikana Suomen Podcastmedia on myynyt podcastiin kymmenkunta kumppanuusjaksoa ja kymmenien tuhansien eurojen kumppanuudet. Suomen Podcastmedian kanssa on kaupallistamisen lisäksi myös hiottu podcastin konseptia sekä tehostettu sen jakelua laajentamalla podcastin julkaisuverkostoa. 

Oletko miettinyt, miten voisit toteuttaa oman podcast-ideasi? Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan, ja anna meidän auttaa!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.