Bisneshyötyä podcastista: Podcast brändirakentamisen työkaluna

Podcast on tehokas keino sekä yrityksen brändin että henkilöbrändin luomiseen ja vahvistamiseen. Podcast sitouttaa kuulijat tehokkaasti.

Wednesday, 16. June, 2021
Tuuli
podcast brändin kasvattaminen

Podcast on brändin rakentajalle oikea aarreaitta: pitkäkestoinen podcast paitsi lisää tunnettuutta, myös sitouttaa kuulijan brändiin tehokkaasti.

Omaa podcastia voi käyttää monien erilaisten brändien luomiseen ja tukemiseen, esimerkiksi:

1. yrityksen brändin vahvistamiseen

2. tuotteen tai palvelun brändin tunnettuuden lisäämiseen

3. henkilöbrändin rakentamiseen

Podcast sitouttaa yrityksen brändiin

Yrityspodcast ei kasvata pelkästään yrityksen brändiä asiakaskohderyhmien suuntaan vaan se nostaa myös työnantajamielikuvaa. Podcast sopii esimerkiksi vaikuttajaviestintään, ajatusjohtajuuteen, henkilöbrändäykseen sekä työnantajamielikuvan luomiseen.

Brändi ei rakennu hetkessä, eikä podcastiltakaan voi odottaa tuloksia yhdessä yössä. Podcast voi silti olla jopa yllättävän vaikuttava pitkäaikaisessa brändirakennuksessa. Esimerkiksi Taloudellinen mielenrauha -podcastin aikana Danske Bankia pankikseen harkitsevien määrä kasvoi kohderyhmässä jopa 30 %.

Moni yritys pettyy podcastiin kokeiltuaan sitä markkinointivälineenä, koska podcast ei tavoitakaan valtavaa kuulijakuntaa. Sen sijaan podcastin voima on sen vaikuttavuudessa: keskivertokuuntelija kuuntelee yrityspodcastia noin 2 tunnin ajan. Se, jos mikä, sitouttaa kuulijan yrityksen brändiin.

Yritysten kannalta tärkeintä on, että podcast sitouttaa kuulijan yrityksen brändiin tehokkaasti. Podcastia kuunnellaan omasta halusta, ja kuulijat ovat yleensä aidosti kiinnostuneet podcastin sisällöstä.

Henkilöbrändi pääsee podcastissa oikeuksiinsa

Kaiken kaikkiaan podcastit ja henkilöbrändit kulkevat käsi kädessä, sillä suositun podcastin hosteille ja vieraille muodostuu väkisinkin oma brändi podcastin myötä. Toisaalta taas henkilöbrändi- tai vaikuttajavetoinen podcast saa myös kuuntelijoita helpommin.

Tapoja podcastiin pääsemiseksi on kolme: oman podcastin tekeminen, vierailu jonkun toisen podcastissa tai kaupallinen yhteistyö.

Tärkeää on, että oman henkilöbrändin rakentamisesta kiinnostunut henkilö pääsee ääneen kertomaan niistä asioista, joiden ympärille brändi rakentuu. Podcastissa on mahdollista myös esimerkiksi viljellä huumoria, mikä usein saa ihmiset kiinnostumaan henkilöbrändistä.

Podcastissa saat ajatuksesi kuuluviin tärkeistä asioista

Hyvä podcast on tehokasta viestintää, oli kyse mistä tahansa aiheesta. Podcastin avulla onkin mahdollista päästä puhumaan juuri omasta osaamisalueestaan ja itselle tärkeistä aiheista monipuolisesti ja vaikuttavasti.

Podcastia tehdessä yrityksellä tai henkilöllä on täysi valta vaikuttaa lopputulokseen ja siihen, miten brändiä tuodaan esille. Podcastin käsikirjoittaminen on tehokas tapa varmistaa, että brändin äänellä puhutaan oikealla tavalla eikä julkaistavaan podcastiin pääse esimerkiksi vahingossa virheellistä tietoa.

Podcast tavoittaa juuri oikeat kuulijat

Kuulijat kannattaa tuntea, jotta podcastin voi kohdentaa mahdollisimman tarkasti. Kapeankin kohderyhmän saavuttaminen on mahdollista podcastin avulla. Esimerkiksi Podiatri osui kohderyhmäänsä tehokkaasti ja tavoitti nuorista aktiivilääkäreistä suuren osan.

Sen lisäksi, että podcast palvelee siitä kiinnostuneita kuuntelijoita, podcastilla on mahdollista saada myös mediahuomiota.

Kaipaako sinun brändisi uutta potkua?

Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan, joka osaa kääntää podcastit bisneshyödyksi myös brändinrakennuksessa.

Kommentit
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mistä menestyvä podcast rakentuu?
Lataa ilmainen oppaamme hyvän podcastin anatomiasta.
Lataa opas täältä. Ei kiitos