Miksi podcast kannattaa teettää Suomen Podcastmedialla?

Moni asiakkaistamme pohtii podcastin hankintaa pitkään, ennen kuin tilaa sen Suomen Podcastmedialta. Kerromme, mikä heitä usein mietityttää.

Podcastin tekeminen itse on mahdollista, koska laitteet ovat nykyään kehittyneitä ja puhetta pystyy nauhoittamaan kuka tahansa.

Kaupallisen podcastin menestykseen pelkkä kännykällä tehty nauhoitus ei kuitenkaan riitä. Suomen Podcastmedia, kykenee paitsi tuottamaan ensiluokkaista teknistä laatua, myös kuuntelijoita kiinnostavaa sisältöä.

Käyn tässä blogikirjoituksessa läpi tavallisimpia huolenaiheita, joita asiakkaillamme ennen podcast-projektin aloittamissa on.

1. Podcastin teettäminen ammattilaisella maksaa paljon

On totta, että podcastin teettäminen ammattilaisella maksaa. Podcastin tekeminen on kuitenkin markkinointitoimenpide – sen on tarkoitus maksaa itsensä takaisin uusina ja pysyvinä asiakkaina sekä liikevaihtona.

Suomen Podcastmedialla on alan parhaat referenssit ja todisteet siitä, että konseptin mukaisesti tehdyt podcastit tuovat asiakasyrityksille todellista, mitattavaa bisneshyötyä.

Ilmaisen tai halvalla tehdyn podcastin bisnestulokset tuskin huimaavat päätä. Suomen Podcastmedia sen sijaan tekee laadukasta jälkeä. Näin podcastin tavoitteet voivat olla korkealla, ja niihin päästän suuremmalla todennäköisyydellä.

2. Podcastin tekemiseen kuluu paljon aikaa

Suomen Podcastmedia huolehtii asiakkaidensa puolesta vaikka kaikesta podcastin tekemiseen liittyvästä. Pystymme luomaan laadukkaan podcastin kattavan briiffin sekä muutaman yhteisen palaverin pohjalta. Mikäli asiakas itse on hyvin kiireinen, podcastiin ei tarvitse upottaa enempää aikaa kuin joitakin tunteja. Suomen Podcastmedia huolehtii asiakkaan puolesta aikatauluista, äänityksistä, leikkauksista ja markkinoinnista.

Toisin sanoen Suomen Podcastmedia toteuttaa podcast-tuotannot avaimet käteen -periaatteella.

Halutessaan asiakas voi toki investoida podcastin tekemiseen enemmänkin aikaa. Kaikki riippuu asiakkaan tarpeesta ja siitä, mitkä asiakkaan tavoitteet ovat. Esimerkiksi podcastin ensimmäiseen kauteen kuluu yleensä enemmän asiakkaan aikaa kuin seuraavien kausien tekoon.

3. Onko hyvien juontajien ja vieraiden löytäminen mahdollista, ja millaisia palkkioita he pyytävät?

Itse asiassa podcastin asiantuntijapalkkiot ovat usein pienempiä kuin vaikuttajamarkkinoinnissa yleensä. (Juontajat saattavat pyytää yhdestä sosiaalisen median päivityksestä saman verran kuin kokonaisesta podcast-kaudesta.) Suuri osa vieraista taas tulee podcastiin mielellään jopa ilman korvausta. Suurta budjettia ei siis välttämättä tarvita.

Tähän asti olemme onnistuneet löytämään todella hyviä juontajia eli hosteja sekä vieraita kaikkiin podasteihimme. Asiantuntijapiirit ovat Suomessa monesti pienet, mutta mielikuvitusta ja verkostoja käyttämällä löydämme yleensä osaavat puhujat heille sopiviin rooleihin.

4. Kauanko podcastin tekeminen kestää?

Käytännössä Suomen Podcastmedian on mahdollista tehdä podcast vaikka viikossa. Yleensä hopulle ei kuitenkaan ole mitään tarvetta, vaan laadukas podcast-kausi syntyy kiireettömästi monella äänityskerralla.

Hyvä nyrkkisääntö on, että podcast-kauden julkaisu aloitetaan yleensä noin 3–4 kuukauden kuluttua sopimuksen allekirjoittamisesta.

Haluatko keskustella mahdollisesta omasta yrityspodcastistasi?

Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan. Kartoitetaan yhdessä, miten kokonaisuuden voisi toteuttaa.

Tekstin on kirjoittanut Suomen Podcastmedian Planner Hannu-Pekka Komonen.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.