Tehokas keino podcastin markkinointiin: arviot

Arviot voivat nostaa podcastin suosiota ja kiinnostavuutta. Apple Podcasts on parhaita paikkoja asiapodcastin arvioiden keräämiseen.

Apple Podcastin osuus kaikista kuunteluista Suomessa on RadioMedian tutkimuksen mukaan muutaman prosentin luokkaa – ei siis kovin suuri. Asiapodcasteissa sen osuus voi kuitenkin olla huomattava, esimerkiksi Suomen Podcastmedian tuottamien tekoälyaiheisen Tekoäly Nyt- ja lääkäreille suunnatun Podiatri-podcastien kuunteluista jopa 20 % tulee Apple Podcastista.

Apple Podcastilla on myös toinen hyödyllinen ominaisuus: kuuntelijat voivat arvostella siellä podcasteja joko tähdin tai kirjallisin arvioin. Tieto on podcastin tekijälle tietenkin hyödyllistä jo itsessään, mutta arvioilla on toinenkin merkitys: Applen tekemät podcast-listat ja -suositukset perustuvat näihin arvioihin. Jotta podcastisi siis tulisi näkyville mahdollisimman monelle, kannattaa kuulijoita kannustaa arvioimaan podcast.

Meillä Suomen Podcastmediassa onkin nykyään jokaisen jakson lopussa kehotus arvioida podcast Apple Podcastissa, ja iloksemme voimme todeta, että podcastimme ovat saaneet myös varsin hyviä arvioita.

Moni organisaatio markkinoi podcasteja pääasiassa maksullisella somemarkkinoinnilla. Kuten Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa ja Suomen Podcastmedian toteuttamassa tutkimuksessa havaittiin, maksullinen somemarkkinointi ei yleensä ole kovinkaan tehokas tapa saada kuulijoita. Arvioiden saaminen onkin yksi hyvä lisäkeino podcastin markkinointiin ja podcastin tekijän kannattaa ehdottomasti arvioita hakea.

Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää asiapodin tekemisestä ja markkinoimisesta, ota yhteyttä!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.