B2B-podcast: voiko kapean yleisön podcast olla menestys?

Usein luullaan, että b2b-podcastin teko kapealle kohderyhmälle on vaikeaa. Totuus on kuitenkin, että ne ovat usein kaikkein tehokkaimpia.


Monesti törmään väitteeseen, että helppoahan hittipodcastia on tehdä laajan yleisön aiheista, kuten vaikka henkilökohtaisista raha-asioista, ruoasta, terveydestä tai vastaavista. Mutta eihän podcastia voi tehdä meidän kapeasta aiheesta? Eihän b2b-podcast voi onnistua?

Itse asiassa totuus on juuri päinvastainen. Monesti podcast on helpompi tehdä kapeasta erityisalasta kuin laajojen kansanjoukkojen aiheesta.

Miksi?

Kohdennettu podcast tavoittaa massan sijaan juuri oikeat kuulijat

Vastaus lähtee yksinkertaisesti podcastin anatomiasta. 

Podcastin vaikeus on saada kuuntelija ensimmäisen kerran kuuntelemaan, mutta jos se onnistuu, kaikki data osoittaa, että kuulija on hyvin uskollinen: hän kuuntelee keskimäärin puolet kauden jaksoista eli noin 2 tuntia yhteensä. Yksittäisen jakson kuulijoista noin 70 % kuuntelee jakson aivan loppuun asti.

Eikö sitten yleisesti kiinnostaville aiheille ole helpompi saada kuulijoita? Vastaus on ei, sillä kapean aiheen podcastit eli b2b-podcastit löytävät kapean kohderyhmänsä, koska niillä on pieni, mutta sitäkin innostuneempi ja sitoutuneempi yleisö. He ovat tietyn tieteenalan, ammatin tai harrastuksen ammattilaisia. He seuraavat, mitä alalla tapahtuu, mitä alan vaikuttajat siitä sanovat ja haluavat oppia uutta.

Kun tarjoamme heille uutisia siitä, mitä alalla tapahtuu ja saamme alan vaikuttajat vieraiksi sanomaa jakamaan, tulokset voivat olla hämmästyttäviä.

Podiatri-podcastia kuuntelevat aktiivilääkärit

Tuottamamme b2b-podcast Podiatri on tästä hyvä esimerkki. Se käsittelee lääkärin työtä, usein maallikolle vaikeasti ymmärrettävästi, mutta silti se on saanut lähes 10 kertaa enemmän kuulijoita kuin keskivertopodcast! Uniikkeja kuulijoita on yli 3000 eli iso osa Suomen aktiivilääkäreistä kuuntelee podcastia.

B2b-podcastin markkinointi eroaa jonkin verran kuluttajapodcastin markkinoinnista. B2b-podcastissa vieraat ovat aivan erityisen tärkeässä asemassa eli on tärkeää valita vieraita, jotka ovat omalla alallaan auktoriteetteja. Lisäksi, toisin kuin podcasteissa yleensä, b2b-podcastissa sosiaalisen median markkinointi voi olla hyvinkin toimivaa.

Toisaalta kaikki kuluttajapodcastien promokeinotkaan eivät ole poissuljettuja: kokemustemme mukaan jopa podcast-alustoilla tapahtuva markkinointi, joka väistämättä on laajemmalle yleisölle suunnattua, voi toimia tehokkaasti myös kapeissa b2b-podcasteissa.

Kuuntelukertojen määrä ei kerro kaikkea

Tietenkin b2b-podcastien absoluuttiset kuuntelumäärät häviävät seksi-, urheilu- tai rikospodcasteille, mutta jos podcast tavoittaa ison osan kohdeyleisöstään, kuten Podiatrin tapauksessa, niin eihän se silloin ole tehotonta viestintää?

Alalla on myös työkaluja, joista voi tarkistaa oman podcastinsa sijoittumisen kuuntelulistalla nimenomaisesti muihin alan podcasteihin verrattuna. Se on mielestäni paljon relevantimpi mittari kuin pelkät absoluuttiset kuunteluluvut.

Tekstin on kirjoittanut Suomen Podcastmedian Senior Advisor Juhani Pajunen. Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.