Toimiva podcast-markkinointi: miten se tehdään?

Pelkkä laadukas sisältö ei enää riitä siihen, että podcast huomataan. Sitä täytyy myös osata markkinoida erilaisissa kanavissa.

Suurinta osaa yrityspodcasteista markkinoidaan julkaisevan organisaation omassa somessa. Lisäksi podcastissa esiintyvät henkilöt jakavat sitä henkilökohtaisilta tileiltään. Isolle osalle podcasteja tämä on käytännössä ainoa markkinointikeino.

Tässä ei ole mitään pahaa, mutta tutkimuksemme mukaan organisaation omalta tililtä jaetun postauksen konversio kuunteluiksi on heikko. Valtaosalla podcastissa äänessä olevalla oman talon väellä ei taas ole merkittävää someseuraajamäärää.

Mikä siis avuksi?

Henkilöbrändit siivittävät podcastin suosiota

Vastaus on mielenkiintoisten ulkopuolisten vieraiden kutsuminen podcastiin. Kun he jakavat, tulee kuunteluita. Tämänkin tutkimuksemme vahvisti selvästi. Tietenkin vieraiden tulee olla, kuten vaikuttajamarkkinoinnissa yleensäkin, podcastin sisältösi ja yleisösi kannata relevanttia. Yleinen väärinkäsitys on, että kuka tahansa lööppijulkkis riittää. Se ei pidä paikkaansa: vieraan ei tarvitse olla tunnettu muuta kuin podcastisi aiheepiirissä eikä viihdetähdistä ole edes apua, ellei podcast ole selvästi viihteellinen.

Pelkkä jakaminen ei kuitenkaan automaattisesti tuo hyviä tuloksia, vaan on ehdottoman tärkeää, että myös sisältö olla kunnossa. Kuten somessa yleensäkin, kannattaa mennä click bait eli pureva mielenkiintoa herättävä lause edellä. Monia podcasteja näkee promottovan lauseilla ”Uusi podcast/jakso julkaistu!” tai ”Olin mukana podcastissa x…”

Nämä eivät tarjoa kuulijalle syytä edetä kuunteluun.

Miten muuten podcastia kannattaa markkinoida?

Tässä muutama vinkki siihen, mitä muuta kannattaa podcastin markkinoimiseksi tehdä:

1. Varmista, että podcast löytyy kaikilta merkittävimmiltä podcast-alustoilta. Sisältösi täytyy olla siellä, missä kuulijatkin ovat.

2. Otsikoi podcastin jakso terävästi. Jos jaksossasi on tunnettuja vieraita, kannattaa heidätkin jo mainita otsikossa.

3. Alustamarkkinointi eli podcastin trailerin soittaminen alustoilla (esim. Suplassa ja Spotifyssa) on tutkimuksemme mukaan varsin tehokasta: se kasvattaa kuunteluita kymmeniä tai parhaassa tapauksessa jopa yli sata prosenttia.

4. Radiomainontaa on kustannussyistä käytetty ja tutkittu podcastien markkinoinnissa vähän, mutta selvityksemme mukaan se näyttäisi olevan tehokasta – jos siis budjetit antavat myöten.

5. Ansaittu julkisuus eli lehtijutut podcastista on teholtaan vaihtelevaa. Toisinaan sillä voi syntyä valtavia piikkejä, kun taas toisinaan kasvu on pienempää mutta se kestää pidempään.

Suomen Podcastmediassa podcastien markkinointi osataan

Meillä Suomen Podcastmediassa kattava markkinointisuunnitelma sekä markkinoinnin toteutus kuuluu aina palveluumme: se on osa peruslupaustamme. Käytännössä se tarkoittaa yllä olevan toimenpidelistan läpikäymistä ja toteuttamista yksityiskohtaisesti.

Ota siis yhteyttä Suomen Podcastmediaan, kun tahdot luoda menestyvän ja suositun yrityspodcastin.

Tekstin on kirjoittanut Suomen Podcastmedian Senior Advisor Juhani Pajunen.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.