Podcastin ostajan opas – mitä Suomen Podcastmedia tarjoaa asiakkailleen?

Suomen Podcastmedia tekee asiakkailleen podcasteja avaimet käteen -periaatteella. Mitä kaikkea ostajan kannattaa tietää?

Wednesday, 11. August, 2021
Tuuli
podcast ostajan opas

Podcastin tekeminen onnistuu kotikonsteinkin, mutta suosituimmat podcastit toteutetaan yleensä ammattilaisten voimin ja keinoin.

Suomen Podcastmedia tuottaa laadukkaita podcasteja, joista on asiakkaille selkeää bisneshyötyä.

Miten korkealuokkaisen podcastin tekeminen siis onnistuu asiakkaan näkökulmasta?

1. Mitä kaikkea Suomen Podcastmedia tekee podcastin eteen?

Podcastin tekeminen alkaa aloituspalaverilla, jossa mukana ovat asiakkaan edustajat sekä Suomen Podcastmedian tuottaja ja projektikoordinaattori. Aloituspalaverissa kartoitetaan muun muassa jaksojen sisältö, toivotut vieraat ja aikataulut.

Aloituspalaverin jälkeen Suomen Podcastmedia aloittaa vieraiden buukkaamisen sekä tarvittaessa myös podcastin käsikirjoittamisen. Hieman ennen nauhoitusten alkua pidetään vielä toinen suunnittelupalaveri, jossa mukana ovat myös juontajat.

Studiossa vieraiden ja juontajien lisäksi on aina läsnä äänittäjä sekä mahdollisesti esimerkiksi koordinaattori. Podcastia voidaan äänittää myös etäyhteyksien avulla, eli kaikkien vieraiden ei tarvitse fyysisesti tulla studioon.

Kun podcastin raakamateriaali on äänitetty, podcast käsikirjoitetaan sen pohjalta. Näin esimerkiksi jakson teemaa voidaan tuoda vahvemmin esille. Asiakas hyväksyy käsikirjoitukset ja voi halutessaan pyytää niihin muutoksia. Valmis podcast leikataan käsikirjoituksen mukaan.

Suomen Podcastmedia valitsee jakelukanavat ja tekee podcastin eteen erilaisia markkinointitoimenpiteitä. Myös juontajia sekä vieraita kannustetaan ja neuvotaan podcastin promoamisessa.

2. Paljonko asiakkaan aikaa kuluu podcastin tekemiseen?

Se, paljonko asiakkaan aikaa podcastin tekeminen vie, riippuu pitkälti asiakkaasta itsestään.

Usein avainhenkilöt, jotka ovat asiakkaan edustajina suunnittelussa ja palavereissa, ovat esimerkiksi markkinointijohtajia, joilla ylimääräistä aikaa ei juuri ole. Tällöin on mahdollista, että Suomen Podcastmedia kantaa päävastuun podcastin suunnittelusta ja sen yksityiskohdista. Asiakkaan kanssa sovitaan vain suurista linjoista kuten jaksojen aiheista ja haastateltavista vieraista.

Suomen Podcastmedia tarvitsee asiakkaalta kattavan briiffin, aivan kuten kaikessa muussakin markkinoinnissa. Minimissään asiakkaan edustajat ovat läsnä parissa palaverissa ja antavat oman näkemyksensä tärkeistä asioista. Kun briiffi on tehty ja kokonaisuudesta sovittu, Suomen Podcastmedia huolehtii toteutuksesta ja yksityiskohdista tarvittaessa hyvin itsenäisesti.

Toisinaan taas podcast on asiakkaalle merkittävä markkinointitoimenpide, johon halutaan panostaa. Tällöin asiakas saattaa haluta itse olla projektissa enemmän mukana ja tuoda omaa näkemystään vahvemmin esille esimerkiksi jokaisen jakson kohdalla.

Suomen Podcastmedia on tehnyt podcastien tekemisistä asiakkailleen mahdollisimman helppoa. Avaimet käteen -pakettiin sisältyy käytännön aikataulutusten, äänitysten ja muiden toimenpiteiden lisäksi paljon konseptointia ja suunnittelutöitä.

Yleensä käy myös niin, että podcastin ensimmäisellä kaudella aikaa kuluu asiakkaaltakin enemmän. Uusia asioita ja konsepteja on paljon, ja on tärkeää, että asiakas pääsee antamaan oman näkemyksensä kaikista tärkeistä asioista. Kun kausia tehdään lisää, ne voidaan tehdä tehokkaammin ensimmäisen kauden tyyliä noudattaen.

3. Kuinka nopeasti podcast saadaan julki?

Teknisesti podcastin toteuttaminen Suomen Podcastmedian ammattilaisten voimin ja luotettavilla välineillä onnistuu nopeasti. Podcastin voi saada julki jopa viikossa.

Parhaat tulokset podcastista saa kuitenkin, kun sitä julkaistaan kausi kerrallaan. Parhaat vieraat saattavat myös olla hyvin kiireisiä, minkä takia nauhoituksia ei voida järjestää heti vaan ne aikataulutetaan viikkojen tai kuukausien päähän.

Hyvä nyrkkisääntö on, että podcast julkaistaan noin 3–4 kuukauden kuluttua tuotannon aloittamisesta. Tuolloin suurin osa kauden jaksoista on todennäköisesti jo lähes valmiina.

4. Mitä muuta Suomen Podcastmedian pakettiin sisältyy?

Yksityiskohdat viimeistelevät hyvän podcastin. Suunnittelun, äänitysten, käytännön toteutuksen ja markkinoinnin lisäksi asiakas saa Suomen Podcastmedialta apua kaikessa, mitä tarvitaan onnistuneen podcastin tekemiseen.

Käsikirjoitusvaiheessa jokaiseen podcastjaksoon sisältyy muokkauskierros. Näin asiakas pystyy halutessaan määrittelemään hyvinkin tarkasti, millainen lopullisesta podcastista tulee.

Podcastia varten järjestetään myös valokuvaus, jossa otetaan kansikuva podcastin jakelua varten.

Suomen Podcastmedia tarjoaa asiakkaalle myös tukea ja näkemystä koko projektin ajan. Myös lisäpalveluita on saatavilla tarpeen mukaan.

Joko sinulla on idea omasta yrityspodcastista?

Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan. Kartoitetaan yhdessä, miten kokonaisuuden voisi toteuttaa.

Tekstin on kirjoittanut Suomen Podcastmedian Planner Hannu-Pekka Komonen.

Kommentit
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mistä menestyvä podcast rakentuu?
Lataa ilmainen oppaamme hyvän podcastin anatomiasta.
Lataa opas täältä. Ei kiitos