Konseptoinnin muistilista: Miten tehdään hyvä podcast-konsepti?

Hyvän yrityspodcastin tekeminen lähtee podcastin konseptoinnista. Kerromme, mitkä asiat määrittelevät onnistuneen podcast-konseptin.

Onko menestyneen podcastin teko helppoa?

Eräässä pitämässäni webinaarissa sain palautetta, että annan sen mielikuvan, että podcastin tekeminen on hirveän vaikeaa. Asiaa hetken mietittyäni vastasin, että se on juuri tarkoitukseni.

Tietenkin podcastin voi sinänsä tehdä helposti: nykyään ihan riittävän tekniikan saa muutamalla sadalla eurolla, mennään studioon, otetaan mukaan helposti saatavat vieraat, leikataan turhat pois ja julkaistaan. On tietenkin mahdollista, että näin kevyesti tehty podcast menee viraaliksi ja siitä tulee hitti.

Todennäköisyys sille on vain kovin pieni. Monesti unohtuu, että jokaista somestaraa kohden on satoja ellei tuhansia yrittäneitä, jotka eivät kuitenkaan ole onnistuneet.

Vahva konsepti menestyneen podcastin taustalla

Hyvän yrityspodcastin tekeminen lähtee podcastin konseptoinnista. Hyvä podcast-konsepti määrittelee ainakin seuraavat asiat:

1. Miksi joku oikeasti kuuntelisi podcastia JA miksi joku ei sitä kuuntele?

2. Ketkä ovat hostit ja vieraat?

3. Miten podcast eroaa jo konseptin osalta muista podcasteista markkinoilla?

4. Mitkä ovat jaksojen aiheet?

5. Mikä on markkinointisuunnitelma?

Podcast-konseptin tekeminen on yllättävän työlästä. Konseptointi vie aikaa, helposti useamman kuukauden. Varsinkin hyvien hostien ja vieraiden valinta vaatii monesti useamman kierroksen, ennen kuin vieraat on kiinnitetty ja hyvä podcast-konsepti on valmiina.

Podcastin konseptointi maksaa itsensä takaisin

Hyvän podcastin konseptoinnin palkkio voi kuitenkin olla myös suuri: podcastisi ei jämähdä normaalipodcastin muutamaan sataan kuuntelukertaan, joissa 50 % kuuntelee loppuun asti, vaan voit aiheesta riippuen päästä lähemmäksi tuhatta kuuntelua tai sopivan lavean aiheen sattuessa useisiin tuhansiin kuuntelukertoihin. Lisäksi hyvin konseptoidussa podcastissa kolme neljästä kuulijasta kuuntelee sen aivan viimeiseen minuuttiin asti.

Oletko valmis luomaan konseptin omalle podcastisille? Ota yhteyttä ja anna Suomen Podcastmedian auttaa!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.