Onko yrityspodcasteille vielä tilaa markkinoilla?

Kannattaako yrityspodcast yhä toteuttaa, vai onko niitä markkinoilla jo liikaa? Lue analyysimme tämän hetken podcastmarkkinoista!

HS Vision toimittaja Elina Lappalainen pohti Twitterissä, miksi tuntuu, että nyt kaikilla organisaatiolla on pakko tehdä oma yrityspodcast. Lappalainen kysyi epäilevään sävyyn, onko kaikille tilaa markkinalla.

Sanoisin, että väitteen taustalla on osittain se harha, että podcast olisi massamedia. Sitä se äärimmäisen harvoin on: tyypillinen suomalaispodcast saa 200–300 kuuntelua per jakso, ja yli 1 000 kuuntelun podcastit ovat jo harvinaisia.

Yrityspodcastin voima on ”pitkässä hännässä”

Podcast ja varsinkin yrityspodcast on tyypillinen sometuote. Se on lähes aina pitkää häntää: se löytää kapean, mutta tietystä aiheesta kiinnostuneen erityisyleisönsä. Tuossa kapeassa kohderyhmässä podcast voi saavuttaa itse asiassa erittäin hyvän peiton, kuten monissa meidänkin tuotannoissamme.

Podcasteja on toki tullut kovaa vauhtia lisää ja tietenkin sitä kautta yleisön löytyminen varmasti jossain määrin vaikeutuu. Toisaalta samaan aikaan RadioMedian tutkimuksen mukaan podcastien kuuntelemiseen viikossa käytetty aika on kasvanut runsaasta kahdesta tunnista kolmeen tuntiin – lähes 50 % kasvu siis – eli uusille yrityspodcasteille ja toki muillekin podcasteille on siis tilaa kuulijan ajankäytössä. Mielenkiintoista on, että kuuntelu on melko tasaista eri ikäryhmissä eli lukua ei vääristä esimerkiksi nuorten erityinen aktiivisuus.

Yrityspodcasteja kuunnellaan samanaikaisesti

Suomesta en löytänyt tutkimustietoa siitä, miten montaa podcastia kuulija pitää kuuntelulistalla samanaikaisesti, mutta USA:sta löysin tiedon, jonka mukaan kuulija pitää listallaan keskimäärin kahdeksan podcastia samanaikaisesti – eräs toinen tutkimus tosin sanoi luvuksi seitsemän. Luvuissa oli toki paljon hajontaa: moni kuunteli samanaikaisesti vain muutamaa podcastia, kun taas osa kuunteli jopa toistakymmentä podcastia. Tutkimuksen mukaan tämänkin luku on kasvanut selvästi eli yhä useampi kuuntelee yhä useampaa podcastia samanaikaisesti.

Kokemukseni perusteella sanoisin, että jenkkitutkimuksestaa saa ainakin suuntaa antavaa käsitystä siitä, miten monta podcastia suomalaiskuulija pitää listallaan samanaikaisesti. Kannattaa myös pitää mielessä, että harvaa podcastia julkaistaan viikoittain läpi vuoden. Suurinta osaa tehdään tuotantokausittain: 8–10 jaksoa per tuotantokausi ja 2–3 tuotantokautta per vuosi. Monen yrityspodcastin julkaisutahti on vieläkin satunnaisempi, mikä tosin ei ole suositeltavaa. Toisin sanoen, jos kuulija kuuntelisi kahdeksaa podcastia keskimäärin samanaikaisesti, hänen seurannassaan ja ainakin jonkinasteisessa kuuntelussaan on yli 20 podcastia vuositasolla.

Markkinoilla on vielä tilaa uusille yrityspodcasteille

Yhteenvetona sanoisin siis, että yrityspodcastien tai muidenkaan podcastien markkina ei ole vielä saturoitunut: uusia podcasteja tulee markkinalle kyllä paljon, mutta samalla kuulija omistaa ajastaan yhä enemmän podcastien kuunteluun. Lisäksi podcast ei ole massamedia, vaan löytää oman kapean erityisyleisönsä ja kapeita eri teemojen ympärille järjestäytyviä yleisöjä on valtava määrä. Myös meillä Suomen Podcastmediassa olemme tehneet aivan viime aikoina useita menestyksekkäitä yrityspodcast-lanseerauksia.

Kaikesta huolimatta on totta, että moni podcast epäonnistuu täysin ja moni ainakin osittain . Podcast ei löydä yleisöään automaattisesti, vaan sen markkinointiin pitää käyttää aikaa ja usein myös rahaa. Markkinoinnin laiminlyönti onkin yksi yleisimmistä virheistä. Myös casting eli hostien ja vieraiden valinta on ratkaisevaa menestykselle. Varsinkin moni yrityspodcast sortuu myös siihen virheeseen, että siitä tehdään täysi mainos, ikään kuin esite äänimuodossa. Myös yrityspodcastissa pitäisi olla päällimmäisenä mielenkiintoinen tarina, vaikka yrityksen viestejä tietenkin sitten siinä sivussa tuodaankin esille.

Jos olet kiinnostunut mahdollisuuksista, joita oman podcastin tekeminen voisi yrityksellesi tarjota, ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Tekstin on kirjoittanut Suomen Podcastmedian Senior Advisor Juhani Pajunen.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.