Podcastin hyödyt yrityksille: monipuolista, pitkäkestoista markkinointia ja mielikuvan rakentamista

Parhaimmillaan podcast on brändin rakentajana, yrityksen toimintaan sitouttajana sekä pitkäaikaisena markkinointikeinona.

Parhaimmillaan podcast on brändin rakentajana, yrityksen toimintaan sitouttajana sekä pitkäaikaisena markkinointikeinona.

1. Podcast sitouttaa brändiin                              

Parhaimmillaan podcast on brändin rakentajana ja mielikuvan kehittäjänä. Koska podcastin parissa vietetään merkittävä aika ja siinä päästään puhumaan monta muuta mediaa syvällisemmin tärkeistä aiheista, se sitouttaa kuuntelijan yrityksen brändiin hyvin tehokkaasti.

Juuri vaikuttavuus on podcastien vahvuus. Keskivertokuuntelija viettää yrityspodcastin parissa noin kaksi tuntia, joten kuuntelijat ovat yleensä erittäin sitoutuneita suosimiensa podcastien sisältöön. Minkä muun markkinointikeinon avulla saisit kohderyhmäsi huomion kahdeksi kokonaiseksi tunniksi?

2. Podcast on nykyajan markkinointikeino myyntisuppilon keskivaiheilla

Vaikka podcastin avulla voi kasvattaa myös yrityksen tunnettuutta, sen todellinen voima on niin sanotusti myyntisuppilon keskivaiheilla. Podcast pääsee siis oikeuksiinsa markkinointikeinona, joka ei niinkään haali uusia potentiaalisia asiakkaita vaan saa jo brändiin tutustuneet asiakkaat tekemään ostopäätöksen. Hyvin toteutettu podcast luo kuulijaan henkilökohtaisen suhteen.

Onnistunut podcast saatetaan myös huomata muualla mediassa. Parhaimmillaan podcastin hyödyt siis moninkertaistuvat, jos se lähtee elämään omaa elämäänsä esimerkiksi internetin viestintäkanavissa ja sosiaalisessa mediassa.

Podcast on markkinointikeinona myös pitkäikäinen. Se ei katoa maailmasta sen jälkeen, kun sen julkaiseminen on päättynyt, vaan se saattaa vuosienkin päästä tavoittaa yhä uusia kuulijoita.

3. Podcast puhuttelee mahdollisia työntekijöitä ja kehittää työnantajamielikuvaa

Monen yrityksen toiminta on nykyään täysin sen työntekijöiden osaamisen ja tietotaidon varassa. Asiantuntemuksen ympärille keskittynyt liiketoiminta ei pysty kasvamaan, mikäli sopivia, halukkaita työntekijöitä ei ole tarjolla.

Podcast onkin erinomainen keino työnantajamielikuvan kehittämiseen. Se puhuttelee paitsi potentiaalisia asiakkaita, myös potentiaalisia työntekijöitä. Podcastissa voidaan tuoda esille yrityksen arvoja, joustavuutta, asiantuntemusta sekä luotettavuutta – juuri niitä asioita, jotka ovat monille tietotyötä tekeville ihmisille tärkeitä työnantajaa valittaessa.

Motivoituneet työntekijät ovat alan asiantuntemusta vaativien yritysten tärkein voimavara. Yritykselle, joka haluaa kehittää työnantajamielikuvaansa, podcast tarjoaa mahdollisuuden solmia vahvoja suhteita potentiaalisiin työntekijöihin jo ennen työhaastatteluita.

4. Podcastin hyötyjä mitataan datan avulla

Koska podcast on markkinointikeino, jonka on tarkoitus tuottaa hyötyä bränditasolla, sen tulosten mittaaminen koetaan usein haastavaksi.

Podcastin menestystä mitataan helpoimmin saatavilla olevan datan avulla. Näkyvyys, pito ja kuuntelukerrat ovat tavallisimpia suosion mittareita.

Yleensä podcastit tehdään tiettyä asiakassegmenttiä varten, eli niillä halutaan tavoittaa massojen sijasta tietyt kuuntelijat. Siksi podcastin onnistumista voidaan mitata myös esimerkiksi kyselytuloksin.

Toisaalta podcast-sarjan jatkuvuus on tuonut Danske Bankin Taloudellinen mielenrauha -podcastille kolmen ja puolen vuoden aikana jo yli puoli miljoonaa kuuntelukertaa.

5. Podcastin tekeminen edistää verkostoitumista ja uusia innovaatioita

Podcastin avulla voi myös kasvattaa omaa henkilöbrändiään – ja se pätee kaikkiin podcastin vaikuttajiin, sekä hosteihin että kaikkiin vieraisiin. Näin ollen laadukkaassa podcastissa vierailu saattaa kiinnostaa alan kovimpiakin asiantuntijoita.

Podcastia äänitettäessä alan huippunimet usein istuvat yhdessä alas keskustelemaan ajankohtaisista kysymyksistä, tulevaisuudennäkymistä sekä uusista innovaatioista. Onkin siis täysin mahdollista, että pelkkä podcastin äänittäminen avaa uusia ovia erilaisiin suuntiin myös kulissien takana.

Kiinnostaako oma yrityspodcast?

Podcast menestyy tietysti parhaiten silloin, kun se on toteutettu laadukkaasti ammattitaidolla. Meillä Suomen Podcastmediassa on pitkä kokemus menestyneiden podcastien tuottamisesta, ja lupaamme asiakkaillemme konkreettisia hyötyjä.

Ota yhteyttä ja tule asiakkaaksemme, kun olet kiinnostunut yrityksesi liiketoiminnan pitkäkantoisesta kasvattamisesta.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.