Henkilöbrändin kasvattaminen: Miten pääsen podcastiin vieraaksi?

Harva keino on yhtä tehokas henkilöbrändin kasvattamiseen kuin podcastissa vierailu. Kerromme, miten se onnistuu.

Wednesday, 26. May, 2021
Tuuli
henkilöbrändi podcast

Harva keino on yhtä tehokas henkilöbrändin kasvattamiseen kuin podcastissa vierailu.

Keskimääräinen kuuntelija viettää lähes kaksi tuntia podcastin parissa. Lisäksi kuuntelu tapahtuu vapaa-ajalla, joten kuuntelija on aidosti kiinnostunut siitä, mitä sinulla on sanottavanasi. Kaksikin tuntia kuuntelijasi jakamatonta huomiota tarkoittaa erinomaista mahdollisuutta vaikuttaa.

Tapoja päästä podcastiin on kolme

1. Tee oma podcast

2. Mene vieraaksi

3. Solmi kaupallinen yhteistyö

Tee oma podcast

Paras tapa saada omaa asiantuntijuutta esille on oman podcastin perustaminen. Sinun ehdoillasi, sinun asiallasi ja mahdollisesti vieläpä omalla äänelläsi.

Podcast ei kuitenkaan synny sormia napsauttamalla. Tarvitaan suunnittelua, konseptointia ja kokeiluja, mutta ennen kaikkea aikaa ja rutkasti kärsivällisyyttä.

Mieti tarkkaan, mistä podcastisi kertoo. Esimerkiksi rikosmysteerit ovat aiheena suosittu, mutta suuren tarjonnan vuoksi on vaarana, että oma rikostarinapodcastisi hukkuu massaan. Jos sen sijaan rajaat aiheen huolellisesti ja puhut vaikkapa Itämeren merirosvoista, podcastisi erottuu muista rikospodeista.

Tärkeintä on kuitenkin kärsivällisyys: podcast kerää yleisöä hitaasti. On aivan normaalia, että ensimmäisten jaksojen kuuntelumäärä on satasen parin luokkaa. Aloittelevat podcastaajat lopettavat podinsa kannattamattomina jo seitsemän jakson jälkeen. Moni heistä saisi ohjelmansa kuitenkin kannattamaan kasvattamalla tasaisesti kuuntelijamääriä. Se tapahtuu tekemällä sinnikkäästi lisää jaksoja ja valitsemalla sinne huolellisesti mielenkiintoisia vieraita.

Mene vieraaksi podcastiin

Omaa asiantuntijuutta voi tuoda esille myös vierailemalla podcastissa. Moni podi etsii aktiivisesti uusia ja mielenkiintoisia vieraita, ja hakuprosessi voi olla tekijöille usein hankala. Kannattaa siis etsiä oman aihepiirisi podcasteja ja tarjoutua niihin vieraaksi. Muut ajatusjohtajuuden työkalut nostavat houkuttelevuuttasi: kuinka näkyvä olet somessa, vierailetko webinaareissa puhumassa, kirjoitatko blogia jne.

Toisessa podcastissa vierailulla on monia hyviä puolia. Ensimmäinen niistä on helppous. Podcasti konsepteineen on jo olemassa ja sillä on valmis yleisö. Kolikolla on kuitenkin kääntöpuoli. Sopivaa podcastia voi olla hankala löytää, ja agenda ei ole täysin sinun määriteltävissäsi.

Solmi kaupallinen yhteistyö podcastiin

Jos orgaaninen podcast-näkyvyys eli oma podcast on liian suuri projekti, eikä sopivaa podcastia vierailuun löydy, on vielä yksi vaihtoehto: kaupallinen yhteistyö eli vierailu jonkun toisen podcastissa maksua vastaan.

Kaupallinen yhteistyö voi olla rahallisesti kannattavaa, sillä palkkiot kaupallisista yhteistöistä alkavat noin viidestäsadasta eurosta ja nousevat useisiin tuhansiin euroihin. Muilta osin kaupallisen yhteistyön hyödyt ja haitat ovat suunnilleen samat kuin podcast-vierailuissakin: pääset kiinni valmiiseen yleisöön, mutta sisältö ei ole täysin omassa hallinnassasi.

Monesti pitkäaikaisempi, usean jakson mittainen yhteistyö kannattaa. Toiston avulla jäät kohdeyleisön mieleen paremmin.

Käytä podcastia henkilöbrändisi vahvistamiseen!

Jäikö sinulle kysyttävää?

Me autamme sinua mielellämme löytämään itsellesi oikean vaihtoehdon. Suomen Podcastmedialla on kokemusta yritysten podcastien tekemisestä, kohdeyleisön tavoittamisesta ja henkilöbrändien kasvattamisesta. Ota yhteyttä ja kerro, millainen podcast hyödyttäisi juuri sinun liiketoimintaasi!

Kommentit
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mistä menestyvä podcast rakentuu?
Lataa ilmainen oppaamme hyvän podcastin anatomiasta.
Lataa opas täältä. Ei kiitos