Oletko jo tehnyt podcastin ja pettynyt sen tuloksiin?

Oletko pettynyt podcastin tuloksiin? Se ei välttämättä tarkoita sitä, ettei yleisöä kiinnosta. Kannattaako kokeilla uudelleen?

Podcasteilla halutaan yleensä vahvistaa yrityksen brändiä tietyssä kohderyhmässä. Monesti podcastin tuloksiin petytään. Miksi? Entä tarkoittaako epäonnistunut podcast sitä, ettei yleisö ole kiinnostunut sen aiheesta?

Miksi niin moni podcast epäonnistuu?

Tavallisia syitä ovat esimerkiksi:

– Tavoitteet ovat väärät tai liian korkealla
– Tarkastelun kohteena ovat väärät mittarit
– Hostit ja vieraat on valittu huonosti
– Jakelukanavat ovat väärät
– Markkinointi on riittämätöntä
– Kohderyhmää ei ole ymmärretty tarpeeksi hyvin
– Podcastissa on liian vähän jaksoja tai huono julkaisuväli

Usein podcasteja lähdetään tekemään valmistautumatta projektiin tarpeeksi. Parhaat podcastit on suunniteltu huolellisesti etukäteen. Suunnitteluun liittyy kiinteästi podcastin konseptointi, jossa määritellään muun muassa, ketkä podcastissa puhuvat ja kenelle.

Vain pieni osa podcasteista menestyy

Periaatteessa podcastin tekeminen on nykylaitteilla niin helppoa, että siihen pystyy lähes kuka tahansa – ainakin teknisesti.

Teknisesti toimiva podcast ei kuitenkaan ole läheskään sama asia kuin menestyspodcast. Suositun podcastin luomiseen vaaditaan muutakin kuin mikrofoni ja puhetta. Se vaatii kuuntelijoiden ymmärtämistä ja markkinoiden tuntemista.

Podcastien kuuntelijaprofiilien ymmärtäminen on tärkeää, kun konseptia luodaan. Mikäli ymmärrys erilaisista kuuntelijoista on tarpeeksi syvällistä ja monipuolista, podcastin avulla on mahdollista tavoittaa kapeakin kohderyhmä.

Vaikka podcastit ovat pohjimmiltaan puhdas markkinointikeino, menestyksekkään podcastin luominen vaatii ripauksen taidetta. Siihen, miltä kannalta aihetta lähestytään ja miten podcastia markkinoidaan, ei ole yksiselitteisiä toimintamalleja. Jokainen podcast on uniikki kokonaisuus, jossa parhaat erottuvat massasta selvästi. Ja juuri tuo pieni ripaus taidetta, etukäteissuunnittelua sekä kuuntelijoiden ymmärrystä erottavat jyvät akanoista.

Podcastia kannattaa kokeilla uudestaan

Yllättävän moni Suomen Podcastmedian nykyisisitä asiakkaista oli kokeillut oman podcastin tekemistä jo aikaisemmin – omin voimin tai esimerkiksi yhteistyössä markkinointitoimiston kanssa. Tulokset eivät olleet tarpeeksi hyviä.

Vaikka podcast ei olisi kerännyt suuria kuuntelumääriä, aihepiiri saattaa silti kiinnostaa yleisöä. Tarvitaan vain ammattitaitoinen tiimi, jotta podcastin menestyksen kannalta tärkeät asiat saadaan kohdalleen.

Jos olet jo kokeillut podcastin tekemistä, sinulla on varmasti ollut toiveita ja odotuksia podcastin suhteen. Ehkä olet halunnut tavoittaa tietyn kohderyhmän tai tukea brändiäsi. Ehkä olet halunnut saada äänesi kuuluviin ja herättää keskustelua sinulle tärkeistä asioista.

Sinun on yhä mahdollista päästä tavoitteisiisi.

Haasta Suomen Podcastmedia omalla podcast-ideallasi

Me Suomen Podcastmediassa lupaamme asiakkaillemme konkreettisia hyötyjä podcastin julkaisemisesta, kun se toteutetaan meidän konseptimme mukaisesti.

Olemme myös avoimia uusille haasteille. Uskotko, että mielessäsi oleva aihe on liian kuiva tai tylsä, jotta siitä saisi aikaiseksi menestyvän podcastin? Meidän erikoisalaamme on juuri se, että teemme tylsiksi koetuista asia-aiheista mielenkiintoisia.

Ota siis yhteyttä Suomen Podcastmediaan, jos olet kiinnostunut oman podcastisi tekemisestä – tai tekemisestä uudelleen. Toisaalta aina oman podcastin tuottaminen ei ole oikea ratkaisu, vaan podcast-näkyvyyttä voi toteuttaa myös vierailemalla suositussa podcastissa.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.