Verkostoidu oman alasi huippunimien kanssa – podcast tuo asiantuntijat yrityksesi ääreen

Haluaisitko istua saman pöydän ääreen alasi asiantuntijoiden kanssa? Käytä podcastia tutustumisen ja verkostoitumisen välineenä.

Yritysmaailmassa verkostoituminen kannattaa

Niin sanottu verkostoituminen on yhä yritysmaailman sekä tavallisen työelämän puhutuimpia aiheita.

Nykyään verkostoitumista tehdään määrätietoisesti ja siihen panostetaan paljon. Tavalliset ihmiset verkostoituvat keskenään muun muassa opiskelu- tai työpaikan kautta, ja muodostavat esimerkiksi samalla alalla toimivan tuttavaverkoston. Yritykset luovat verkostoja yhteistyökumppanien, nykyisten ja tulevien työntekijöiden, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien suuntaan.

Toimivat verkostot helpottavat esimerkiksi rekrytointia, asiakkuussuhteiden luomista sekä uusien, kannattavien yhteistyömahdollisuuksien löytämistä.

Verkostoitumiseen pyritään paljon myös sosiaalisen median kautta. Kaikkein parhaiten verkostoituminen sekä alan asiantuntijoiden ja päättäjien kanssa verkostoituminen tapahtuu kuitenkin yhteisen projektin avulla – etänä tai kasvotusten.

Yrityspodcast vahvistaa suhteita

Podcast luetaan mediaksi ja markkinointikeinoksi, mutta sen perimmäinen tarkoitus on syventää yrityksen ja kuuntelijan suhdetta. Podcastit myös suunnataan yleensä monta muuta markkinointimediaa kapeammalle kohdeyleisölle. Näin ollen podcastia voidaan pitää myös verkostoitumisen ensiaskeleena.

Käytännön esimerkki on, että podcastin avulla voidaan rakentaa työnantajamielikuvaa. Kun yritys on potentiaaliselle työntekijälle valmiiksi tuttu podcastista, kynnys yhteydenottoon madaltuu.

Oman podcastin tekeminen tarjoaa yrityksille kuitenkin vielä näkyvyyttäkin parempia verkostoitumisvaihtoehtoja. Podcastia tehdessä nimittäin yrityksen edustajat pääsevät saman pöydän ääreen keskustelemaan alan kuumimmista puheenaiheista – ja samalla verkostoitumaan keskenään.

Kutsu alasi asiantuntijat vieraaksi podcastiin

Podcast elää puhujistaan, ja vaikuttajien podcastit saavat yleensä parhaat kuunteluluvut. Alan päättäjät ja asiantuntijat ovatkin yleensä parhaita mahdollisia podcastvieraita ja -puhujia.

Suomen mittakaavassa vieraiden löytäminen omaan yrityspodcastiin ei välttämättä ole edes kovin haastavaa, sillä laadukkaaseen podcastiin halutaan esimerkiksi kasvattamaan omaa henkilöbrändiä. Podcastiin osallistuminen hyödyttää siis myös vieraita.

Podcastin voi toteuttaa etäyhteyksin, mutta jos nauhoitukset tehdään yhdessä samassa tilassa, kaikki podcastiin osallistujat pääsevät tapaamaan toisiaan. Esimerkiksi Suomen Podcastmedialla on käytössään studiotilat, jossa podcastia tekevän yrityksen edustajat ja juontajat sekä vieraat pääsevät tekemään luovaa yhteistyötä nauhoitusten merkeissä.

Tärkeimpiä asioita podcastia suunniteltaessa on juontajan eli hostin valinta. Kenet sinä ottaisit juontajaksi omaan yrityspodcastiisi – toteuttamaan kanssasi yhteistä podcastprojektia, jopa saman pöydän ääreen?

Suomen Podcastmedia toteuttaa laadukkaat yrityspodcastit ja avustaa myös vieraiden valinnassa sekä kontaktoinnissa. Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.