Mistä podcastiin löytyy sopiva juontaja?

Podcast menestyy parhaiten, kun juontajan eli hostin valinta osuu nappiin. Kuka olisi siis oikea henkilö yrityspodcastin hostiksi?

Podcastin tekeminen on helppoa – kun juontaja on hyvä

Nykymaailmassa laitteet eivät paljon maksa: yksinkertaisimmillaan podcastin voi äänittää vaikkapa kännykällä. Jo sadan euron tallentimella on mahdollista saada aikaan laatua, ja ammattilaislaitteet kustantavat parituhatta euroa.

Koska korkean teknisen laadun toteuttaminen on nykyään helppoa, podcastit kilpailevat enää harvoin äänen laadun paremmuudella. Teknistä laatua tärkeämpää onkin itse sisältö, joka podcasteissa nojaa pitkälti juontajaan eli niin sanottuun hostiin.

Amatöörimaailmassa podcastin voi juontaa kuka tahansa, ja tuntematonkin ääni voi nousta pinnalle. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että yhtä massasta erottuvaa ääntä kohden lukemattomat muut amatöörit jäävät pimentoon.

Kaupallisissa podcasteissa yrityksellä tai yhteisöillä ei ole varaa kokeilla, kuka saisi yleisön kuuntelemaan. Castingin eli juontajan (tai juontajien) etsimisen tarvitsisi onnistua kertalaakista.

Juontaja oman talon sisältä

Helpoin puhujaratkaisu yritysten ja julkishallinnon podcasteissa on laittaa mikrofonin varteen viestintäjohtaja tai -päällikkö, joka jututtaa toimitusjohtajaa tai muuta asiantuntijaa.

Juontaja, joka tulee oman talon sisältä, on tietysti kustannustehokas. Lopputulos, kun ääneen päästetään toisilleen jo tuttuja ihmisiä, saattaa kuitenkin on sisäänpäin lämpiävä, eikä se välttämättä kiinnosta kuin lähipiiriä.

Oman talon sisältää tulevaa juontajaa kannattaa toki käyttää silloin, kun kyseessä on yleisölle valmiiksi tuttu nimi – esimerkiksi oman alansa julkisuudessa tunnettu asiantuntija.

Puhujaksi ammattitoimittaja

Yleistä on myös, että juontajaksi pestataan entinen tai nykyinen toimittaja. Myös kaupallisen radion tai tv-aseman juontajan hommia tekevä työntekijä saatetaan palkata hommaan.

Mikäli juontajaksi valitulla toimittajalla on laadukas ja kattava verkosto sosiaalisessa mediassa, hänen juontamansa podcast saattaa herättää paljon kiinnostusta. Toisaalta jos podcastin teema on kuitenkin spesifi ja juontajalla ei ole aiheesta riippuen esimerkiksi lääketieteellistä, teknistä tai muunlaista uskottavuutta, voi kompetenssin puute luoda ohjelmaan päälle liimatun tunnelman – etenkin jos kysymykset luetaan paperista ja kuulija aistii sen.

Tunnetun juontajan hankkiminen voi myös käydä muita vaihtoehtoja kalliimmaksi.

Puhujaksi alan asiantuntija

Podcastit ovat parhaimmillaan, kun ne on rajattu erittäin tiukasti kapeaan mutta mielenkiintoiseen teemaan. Siksi hyvä juontaja saattaa olla joku, joka tuntee kyseisen kapean alan läpikotaisin ja jolla on sitä varten jo valmiit verkostot.

Juontajalla saattaa olla näyttöjä esimerkiksi keynote-puheenvuoroista, tai hän on jo alansa vakiintunut auktoriteetti. Parhaimmillaan oman alansa asiantuntija auttaa myös vieraiden etsimisessä ja hänen kontaktiensa avulla kokonaisuudesta tulee kustannustehokas sekä mielenkiintoinen.

Varjopuolena asiantuntijalla saattaa olla kokemattomuus äänitysstudiossa, mutta monille asiantuntijoille esiintyminen on yleensä arkipäiväistä. Siksi pienellä treenillä ja hyvän tuottajan avustuksella asiantuntija saa nopeasti juonen päästä kiinni.

Suomen Podcastmedia on podcastien asiantuntija, joka auttaa sinua yrityspodcastin juontajan valinnassa ja löytämisessä. Ota yhteyttä!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.