Podcast osana myyntisuppiloa – miten podcastia käytetään markkinoinnissa?

Podcastia ei kannata käyttää ison massan tavoittamiseen vaan siihen, että sillä syvennetään suhdetta organisaation ja kuuntelijan välillä.

Podcast on vahva markkinointikanava – jos sitä osaa käyttää oikein. Podcastia ei kannata käyttää ison massan tavoittamiseen vaan siihen, että sillä syvennetään suhdetta organisaation ja kuuntelijan välillä.

Podcast on erilainen markkinointimedia

Vaikka podcastitkin lasketaan mediaksi, niitä ei kannata käyttää markkinoinnissa samoin kuin esimerkiksi televisio- tai radiomainoksia.

Kun markkinoinnissa tehdään mediamainoksia vaikkapa televisioon, tarkoitus on yleensä ison ihmisjoukon tavoittaminen. Siksi nykyajat televisiomainoksissa pyörivätkin usein tuotteet, jotka ainakin teoriassa kiinnostavat jokaista kuluttajaa pizzasta ja saippuasta lomamatkoihin ja kodin elektroniikkaan.

Podcastin tarkoitus ei ole puhutella jokaista vastaantulijaa. Sen sijaan podcast tavoittaa hyvin tietyn, rajatun kohdeyleisön, jolla on yhteisiä kiinnostuksenkohteita. Jos siis ajattelemme myyntisuppiloa, podcast ei sijoitu sen suurempaan päähän. Yleisön kiinnostuksen herättämiseen ja massan tavoittamiseen kannattaa harkita jotakin muuta kanavaa kuin podcastia.

Sukella podcastissa syvemmälle

Kun markkinoinnissa tavoitellaan massaa, viesti jää yleensä paitsi lyhyeksi, myös pinnalliseksi. Esimerkiksi 280 merkin raja jossakin somekanavassa tarkoittaa, että paria lausetta pidempää sanomaa on turha yrittää. Ylipäätään moni pitää sosiaalisen median markkinointityyliä äärimmäisen pinnallisena, osittain sen lyhyyden takia.

Podcastissa on toisin. Yhdelle podcast-jaksolle aikaa kannattaa varata puolisen tuntia, ja tuotantokauteen mahtuu yleensä 8–12 jaksoa. Podcastissa kuulijalle siis annetaan aikaa perehtyä aiheeseen syvällisesti.

Eri jaksot voi ryhmitellä aihepiirien mukaan ja kutsua asiantuntijavieraiksi henkilöitä, joilla on aiheen yksityiskohdista toisiaan täydentäviä näkemyksiä. Näin kokonaisuudesta tulee pinnallisen markkinointitoimen sijaan podcastin tekijöiden ja kuuntelijoiden yhteinen, opettavainen matka.

Myyntisuppilossa podcastia kannattaa käyttää siis sen jälkeen, kun suuri määrä prospektiivisia asiakkaita on jo tavoitettu. Syventämällä asiakassuhdetta podcast vie tulevia asiakkaita syvemmälle suppiloon, lähemmäs ostopäätöstä.

Kenen kannattaa tehdä oma podcast?

Lyhyesti sanottuna: Mikäli yrityksesi, organisaatiosi tai brändisi tekee jotain niin monimutkaista, ettei parin minuutin markkinointipätkä riitä sen esittelyyn, kokeile podcastia.

Podcast sopii erityisesti yrityksille sekä organisaatioille, joilla on alansa vahvaa asiantuntemusta ja erityisosaamista. Se sopii myös start-up-yrityksille ja kaikille muillekin, jotka tekevät jotain aivan uutta.

Kuten sanottu, podcast ei ole mikä tahansa markkinointikanava, vaan sen avulla on mahdollista luoda merkityksellisempi suhde yrityksen tai brändin sekä asiakkaan välille. Näin ollen sen tekeminen sopii kaikille niille, jotka haluavat syventää asiakassuhteitaan ja kuljettaa potentiaalisia asiakkaita syvemmälle myyntisuppiloon.

Suomen Podcastmedia on erikoistunut tuottamaan podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.