Vaikuttajat haastavat toimittajat
myös podcasteissa

Wednesday, 24. juneta 2020 / Joona Haarala

Vaikuttajat pesevät toimittajat podcastien kuunteluluvuissa. Mihin toimittajaa tarvitaan podcast-maailmassa?

Podcastit ovat yleistymässä Suomessa voimakkaasti. Kasvua tukee trendi, jossa yhä useampi internetin videopalvelu Youtubessa toimiva tubettaja on siirtymässä podcasteihin etenkin helppouden takia: mikrofonin edessä ei tarvitse laittautua ja melkein mikä tahansa tila riittää äänityksissä. Podcastien kuuntelijalukujen noustessa myös mediatalot – radio etunenässä – ovat innostuneet tuottamaan sisältöjä podcast-muodossa.

Podcasteissa ja radio-ohjelmissa on iso ero, vaikka monet podcast-palvelut jakelevat myös radio-ohjelmia. Moni toimittaja on pettynyt yrittäessään tehdä puhdasta podcast-ohjelmaa, jota ei jaeta radiotaajuuksilla: podcasteissa pärjäävät sosiaalisessa mediassa aktiiviset esiintyjät ja oman erikoisalansa (esim. lääketiede, talous, ruoka) erityisasiantuntijat, jotka ovat aktiivisesti myös sosiaalisessa mediassa. 

Vaikuttajien podcasteilla suurimmat kuuntelijaluvut

Tilastojen valossa näyttää vahvasti siltä, että menestynytkään yleistoimittaja tai juontaja ei pysty nostamaan podcastin kuuntelijalukuja, jos hänellä ei ole yksittäisen podcastin aiheeseen liittyvää asiantuntijuutta tai kokemusasiantuntijuutta. Sen sijaan Youtubesta ja blogeista tutut vaikuttajaviestijät, eli influencerit tuntuvat pärjäävän erittäin hyvin podcasteista. Tämä johtuu siitä, että monella vaikuttajalla on olemassa valmis ja hyvin konvertoituva markkinointiverkosto, kuten Instagram ja Youtube-kanava. 30 000 Instagram-seuraajalla pääsee jo hyvin alkuun podcastin markkinoinnissa.

Sen sijaan toimittajien suosima Twitterin kaltainen sosiaalinen media ei kovin hyvin tue podcastin markkinointia. Tämä johtuu siitä, että Twitteriä ei koeta yhtä henkilökohtaiseksi mediaksi kuin Instagramia. Twitter ei myös pikaviestiluonteensa vuoksi sovellu hyvin markkinointikanavaksi podcasteille, jotka ovat yleensä puolen tunnin mittaisia tai pidempiäkin.

Toimittajia tarvitaan vaikuttajankin podcastissa

Podcastit eivät ole kuitenkaan perinteisten “teinivaikuttajien” temmellyskenttä. Olemme Suomen Podcastmedian tiimin kanssa olleet iloisia siitä, että tekoälyn ja talouden kaltaiset aiheet kiinnostavat suurta yleisöä. Tekoäly Nyt -podcastia vetävä tekoälykirjailija Antti Merilehto vetää yleisöjä, koska hänellä on valtava tietopankki tekoälystä ja hän on tunnettu toimija alallaan – hän on vaikuttaja sanan varsinaisessa merkityksessä. Jos Merilehto olisi vain vieraana perinteisen toimittajan podcastissa, ei kuulijoita tule samalla tavalla.

Vaikuttajat ovat ainakin podcasteissa viemässä kuskin paikan. Tämä voi olla jopa hyvä kehitys. Toimittajaa tarvitaan kuitenkin: monen podcastin takana on tuottajana ja tai juontajan apuna toimittaja, joka osaa paketoida vaikuttajan sisällöt sujuvaksi podcastiksi.

Vaikuttaja, haluatko tienata podcastilla? Lataa oppaamme podcastilla tienaamisesta tästä.

Vanhemmat artikkelit

Tapahtumat on peruttu – miksi podcast sopii korvaajaksi?

Tapahtumat on peruttu
– miksi podcast sopii korvaajaksi?

Yritysten tapahtumat on koronan vuoksi peruttu. Kuitenkin vain pienellä osalla firmoista bisnes on kokonaan menetetty. Nyt moni miettiikin, mitä korvaavia markkinointitoimenpiteitä tehdä tapahtumien tilalle.

Lue koko artikkeli

Tutkittua tietoa: mitä, missä ja miksi korona-aikana kuunnellaan?

Tutkittua tietoa:
mitä, missä ja miksi
korona-aikana kuunnellaan?


Kun koronapandemia on saanut ihmiset ympäri maailman pysymään kodeissaan, ovat podcastien kuuntelutottumuksetkin muuttuneet. Spotify julkaisi käyttäjiensä kuunteludatasta tekemiään päätelmiään siitä, miten jatkuva kotona olo on vaikuttanut audiosisältöjen kulutukseen. Koostimme tähän blogitekstiin Spotifyn huomiot sekä omat päätelmämme koronakevään podcastien kuuntelusta.

Lue koko artikkeli

Ota yh­teyt­tä

Suo­men Pod­cast­me­dia
in­[email protected]­cast­me­dia.fi
045 130 4830