Milloin oman yrityspodcastin tekeminen kannattaa?

Oman yrityspodcastin tekeminen on paras vaihtoehto, kun olet sitoutunut podcastiin tekemiseen ja haluat siitä kaiken hyödyn itsellesi.

Milloin oman yrityspodcastin tekeminen oikein kannattaa? Ensiksi pitää tietenkin kysyä, milloin podcastin tekeminen ylipäätänsä kannattaa. Podcastilla hyvin harvoin saa valtavaa reachiä – ja tästä syystä moni on pettynyt podcastiin kokeiltuaan sitä markkinointivälineenä.

Tavoittavuuden sijaan podcastin vahvuus onkin sen vaikuttavuudessa, sillä keskivertokuuntelija kuuntelee yrityspodcastia noin 2 tunnin ajan. Harva markkinointiväline pääsee samaan. Yrityspodcastin tekeminen kannattaa siis, jos etsii markkinointivälinettä myyntisuppilon keskivaiheelle.

Yrityspodcastin kaksi vaihtoehtoa

Jos podcast siis on oikea väline, vaihtoehtoja on kaksi: oman yrityspodcastin tekeminen tai sisältöyhteistyö olemassa olevan podcastin kanssa. Molemmissa vaihtoehtoissa on puolensa: sisältöyhteistyö – esimerkiksi asiantuntijavieraaksi meneminen maksua vastaan – on kustannuksiltaan huomattavasti halvempaa ja silloin yleisö on jo valmiina olemassa, joten se on paljon vähäriskisempää ja vaivattomampaa.

Yrityspodcastin tekeminen on hyvä vaihtoehto, jos on valmis sitoutumaan podcastin tekemiseen pitkäksi aikaa (lähtökohtaisesti useaksi vuodeksi), on valmis investoimaan siihen huomattavan summan rahaa ja aikaa sekä on valmis ottamaan riskin, että ponnisteluista huolimatta podcast floppaakin eikä löydä yleisöään. Vastaavasti oma yrityspodcast onnistuessaan antaa paljon enemmän kuin pelkkä sisältöyhteistyö olemassa olevan podcastin kanssa – onhan yrityspodcast vain sinun, eikä sinun tarvitse tehdä sisällössä kompromisseja sisällön suhteen podcastaajan kanssa.

Käytännössä sisältöyhteistyössä myös äänessäoloaika, jonka brändisi saa, on pienempi kuin omassa podcastissa.

Oma yrityspodcast vai sisältöyhteistyö?

Milloin siis käytännössä oman yrityspodcastin tekeminen kannattaa ja milloin sisältöyhteistyö? Sanoisin, että sisältöyhteistyö on helppo ja matalan riskin tapa testata, sopisiko podcast omalle organisaatiollesi. Sisältöyhteistyö sopii myös silloin, jos on olemassa hyvä podcast, joka käsittelee organisaatiollesi tärkeää teemaa tai jollekin sellaisella teemalle, jolle oman yrityspodcastin tekeminen ei kannata, mutta kuitenkin olisi markkinointiviestinnässä hyvä jotenkin huomioida. Oman yrityspodcastin tekeminen puolestaan on paras vaihtoehto, kun olet sitoutunut podcastiin tekemiseen ja haluat siitä kaiken hyödyn itsellesi.


Yrityspodcastin tekeminen on lähtökohtaisesti useamman vuoden projekti, vaikka tietenkin sen voi keskeyttää jo ensimmäisen tuotantokauden jälkeen.

Kannattaa muistaa, että yrityspodastin ensimmäinen tuotantokausi on aina raskain: silloin luodaan konseptia ja tekeminen on kaikille vasta harjoittelua. Vaikka yrityspodcastilta voi ja pitääkin odottaa kohtuullisia tuloksia jo ensimmäisen tuotantokauden jälkeen, ovat seuraavien tuotantokausien tulokset yleensä vielä huomattavasti paremmat. Yrityspodcastin tekeminen on siis lähtökohtaisesti useamman vuoden projekti, vaikka tietenkin sen voi keskeyttää jo ensimmäisen tuotantokauden jälkeen.

Vinkkejä siihen, miten hyvän yrityspodcastin tekeminen onnistuu, saa täältä.

Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.