Miten yrityspodcastin aihe kannattaa valita?

Yrityspodcastin aiheen keksiminen – saati rajaaminen – voi tuntua ydinfysiikalta. Lue, miten podcastaiheita kannattaa lähteä etsimään.

Yrityksissä tietoa on kirjaimellisesti vaikka muille jakaa – ja podcast on siihen helppo ja teknisesti edullinen keino.

Joskus on kuitenkin vaikeaa päättää, mistä podcastissa puhua. Ja jos ideoita on paljon, niiden rajaaminen sopivaksi kokonaisuudeksi voi olla vielä vaikeampaa: moni yrityspodcast on yrityksen esittely, mutta sille on vaikeaa löytää yhteistä kattoteemaa.

Podcastissa kannattaa puhua siitä, mikä kiinnostaa kuulijaa

Varsin tyypillinen yrityspodcast on firman oman viestinnän tuottama sarja, jossa viestintäpäällikkö tai -johtaja juttelee yrityksen asioista toimitusjohtajan tai myynnistä vastaava henkilön kanssa. Podcast alkaa kuulumisten vaihdolla, ja varsinainen pihvi on puolessa välissä ohjelmaa. Tekijöillä on hauskaa ja kivaa – mutta valitettavasti tulokset jäävät helposti laihoiksi.

Kuuntelijaa eivät kiinnosta yritysjohdon lomakuulumiset tai harrastukset. Podcastin kuluttaja haluaa kuulla, mitä kerrottavaa yrityksellä on tuotteista tai onko yrityksen toimintatavoissa jotain kiinnostavaa.

Onnistunut yrityspodcast tehdään kuuntelija edellä: älä siis pohdi välttämättä sitä, mitä haluat kertoa, vaan ennemmin sitä, mitä kohderyhmäsi haluaa kuulla. (Usein toki se, mistä haluat puhua, on kuuntelijankin mielestä mielenkiintoista!)

Yrityspodcast on harvoin uusien asiakkaiden sisäänheittoväline

Kun suhde yrityksen ja asiakkaan välillä on jo olemassa, podcastin avulla sitä voi syventää.

Onnistuessaan podcast tuo kuulijan brändin ääreen usean tunnin ajaksi. Se on paljon: kotisivuilla tai sosiaalisessa mediassa on hyvä tulos, mikä käyttäjä pysähtyy sen pariin muutamaksi minuutiksi. Sen sijaan podcastia kuunnellaan helposti 20–30 minuuttia kerralla.

Tutkimusten mukaan syitä podcastien kuuntelulle on kaksi – halu viihtyä ja halu oppia uutta.

Yrityspodcastiin päteekin sama nyrkkisääntö kuin markkinointiin yleensä: Mieti, ketkä kuuluva kohderyhmääsi. Minkälaisille asiakkaille haluat kertoa yrityksen tarinaa? Minkälaisten asiakkaiden suhdetta pitäisi syventää?

Ketkä ovat niitä, joiden kuuntelutarpeet halutaan täyttää?

Mistä aihe yrityspodcastiin?

Yrityspodcastissa kannattaa totta kai keskittyä yrityksen asioihin, tuotteisiin ja palveluihin – sekä kilpailuetuun.

Mieti esimerkiksi seuraavia asioita:

– Mitä yritys osaa tehdä paremmin kuin muut?

– Onko yrityksessä erikoisosaamista?

– Onko talon työntekijöiden joukossa persoonia, jotka ovat ammatillisesti mielenkiintoisia?

– Mitä hiljaista tietoa kuulijoille voisi jakaa?

– Onko yrityksessä oivallettu jotain, mitä muut eivät ole oivaltaneet? Voisiko tätä tietoa jakaa?

Muistilista podcastin aiheen valintaan

1. Mieti, miksi joku kuuntelisi podiasi. Sinulla on paljon omasta mielestäsi mielenkiintoista kerrottavaa, mistä yleisö ei välttämättä syty. Unohda siis oma halusi kertoa asioista ja mieti, miksi joku kuuntelisi sitä. Mikä oikeasti sytyttää yleisösi?

2. Mieti, kenelle podcast tehdään. Usein podcastit tehdään liian laajalle yleisölle. Kannattavampaa on tiiviin yleisön määrittely ja sitä yhdistävän teeman löytäminen.

3. Mieti, mikä on casting – eli ketkä ovat host ja vieraat. Tärkeimpiä syitä, miksi podcastia kuunnellaan, on mielenkiintoinen puhuja.

4. Mieti, miksi podcast tehdään. Perimmäinen tavoite ei ole tietty kuulijamäärä, vaan se voi olla esimerkiksi työnantajamielikuvan kiillottaminen, brändi- tai tuotemarkkinointi, ajatusjohtajuuden synnyttäminen tai yritysvastuun esiintuominen.

5. Kirjaa muutamalla ranskalaisella viivalla tärkeitä teemoja talteen. Mieti koko podcast-sarjalle punainen lanka, jonka voit määrittää kahdella lauseella. Muista pohtia myös, onko podcastin jaksossa liikaa asiaa. Entä voisiko teemoja jakaa useampaan jaksoon?

Suomen Podcastmedia on podcastien asiantuntija, joka auttaa sinua yrityksesi podcastin aiheen valinnassa ja rajaamisessa. Ota yhteyttä!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.