Rakennatko työnantajamielikuvaa? Kokeile podcastia!

Positiivinen työnantajamielikuva helpottaa osaavan työvoiman rekrytointia. Työnantajamielikuvaa voi rakentaa myös podcastin avulla.

Työnantajamielikuvan merkitys yritykselle ovat nousseet viime vuosina yhä vahvemmin esiin.

Kaikilla aloilla yrityksille on tärkeää, että ne saavat rekrytoitua ja palkattua juuri sopivia työntekijöitä. Joillakin aloilla osaavan työvoiman tärkeys korostuu niin, että työntekijöille luvataan huippupalkan lisäksi mittavia työsuhde-etuja. Usein vapaata työpaikkaa täytettäessä tärkeää ei ole saatujen hakemusten määrä vaan niiden laatu.

Työnantajamielikuva eli employer branding on nimensä mukaisesti mielikuva tai brändi, joka ihmisille syntyy yrityksestä työnantajana. Mitä parempi ja vahvempi työnantajamielikuva on, sitä helpommin yritys pystyy rekrytoimaan osaavaa työvoimaa.

Podcast puhuttelee asiakkaiden lisäksi myös työntekijöitä

Usein yrityspodcastit mielletään markkinointimediaksi, jolla on paikkansa myyntisuppilossa, mutta aivan yhtä lailla podcastit puhuttelevat nykyisiä ja tulevia työntekijöitä.

Kapea kohderyhmä – esimerkiksi tietyn alan opiskelijat ja työntekijät – ei ole podcastissa ongelma. Itse asiassa tarkka kohderyhmä voi olla podcastin tekemisessä jopa etu esimerkiksi aihepiiriä rajattaessa.

Hyvin toteutettu podcast ei vanhene nopeasti. Niinpä sitä voi käyttää työnantajamielikuvan rakentamisen pitkäikäisenä työkaluna, jonka ansiosta yritykseen hakeutuu entistä osaavampaa työvoimaa vielä vuosienkin päästä.

Podcast työnantajamielikuvan välineenä

Myös työnantajamielikuvan rakentaminen on brändin rakentamista, ja markkinointia tehdään paitsi asiakkaiden, myös työvoiman suuntaan.

Podcastissa yritys voi muun muassa:

syventää suhdetta nykyisiin ja tuleviin työntekijöihin

luoda pitkäkestoista mielikuvaa yrityksestä työnantajana

– osoittaa kuulijoille olevansa alan asiantuntija

– kertoa kuulijoille mielenkiintoisista projekteista ja työtehtävistä

– osoittaa potentiaalisille työntekijöille, että tullessaan yritykseen töihin he pääsisivät samanhenkisten tekijöiden joukkoon

Tekijät haluavat mielekkäitä projekteja

Pelkkä raha ei työmarkkinoilla enää ratkaise, vaan työntekijät erityisesti asiantuntija-asemissa haluavat erityisesti mielenkiintoisia työtehtäviä. Työn pitää olla mielekästä ja siinä pitää pystyä kehittämään itseään. Moni työntekijä pitää tärkeänä, että omaan työnkuvaan pystyy itse vaikuttamaan.

Myös podcastien kuuntelijat haluavat oppia uutta. Työnantajamielikuvaa luovassa yrityspodcastissa voikin keskittyä esimerkiksi kertomaan kuuntelijoille yleisellä tasolla, millaisia ongelmia yrityksessä ratkotaan ja miten se käytännössä tehdään. Mitä syvemmälle aihepiiriin paneudutaan, sitä enemmän kuulija oppii – ja sitä enemmän podcast kiinnostaa.

Osoita asiantuntijuutesi podcastissa

Yrityskulttuuri on työntekijöille tärkeää. Esimerkiksi asiantuntija-aloilla työntekijät haluavat kaltaistensa asiantuntijoiden joukkoon – oppiakseen uutta ja viedäkseen omalla työpanoksellaan yritystä ja sitä kautta koko maailmaa eteenpäin.

Podcast on yrityksille oiva keino oman asiantuntijuuden osoittamiseen, sillä podcastien parissa vietetään huomattavan pitkiä aikoja. Näin aiheeseen pystytään paneutumaan syvällisesti ja yksityiskohtaisesti. Samalla podcast-kaudella ehditään myös käsitellä useita erilaisia asioita erilaisista kulmista.

Suomen Podcastmedia tekee yrityspodcasteja, jotka tavoittavat kapeankin kohdeyleisön ja saavat kuulijat kiinnostumaan sisällöstä. Ota yhteyttä ja kysy lisää siitä, miten sinun yrityksesi viesti voisi tavoittaa juuri haluamasi kuuntelijat!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.