Artikkelin sisältö
Televisio- tai radiomainoksella tavoitat lähes varmasti enemmän ihmisiä kuin podcastilla. Siispä jos tuijotetaan pelkkää podcastilla saavutettujen kontaktien määrää tai hintaa, eksytään podcastin tehokkuuden polulta. Jättiyleisön sijaan podcastilla kannattaa tavoitella juuri oikeita kuulijoita.
Podcast markkinointi on vahvimmillaan siinä myyntisuppilon vaiheessa, kun potentiaalisen asiakkaan tietoisuutta syvennetään vahvaksi kiinnostukseksi ja häntä ohjataan kohti ostopäätöstä.
Podcast tavoittaa massojen sijaan juuri oikeat kuulijat
Suomalaisen podcastin teho ei siis perustu siihen, että se tavoittaisi kaikki suomalaiset vaan siihen, että se tavoittaa juuri oikeat suomalaiset. Sitä kuuntelevat sellaiset henkilöt, jotka ovat aidosti kiinnostuneita podcastin sisällöstä. Kuuntelija hakeutuu juuri kyseisen podcastin äärelle saadakseen kaipaamaansa viihdettä, oppia tai tietoa.
Kuuntelijan ja podcastin välille muodostuukin ainutlaatuinen suhde. Suomalaisia podcasteja kuunnellaan keskimäärin peräti 18 minuuttia kerrallaan. 60–80 prosenttia kuuntelijoista kuuntelee podcast-jakson loppuun saakka, ja yksi kuuntelija kuuntelee keskimäärin noin puolet sarjan jaksoista. Tyypillinen kuuntelija kuulee siis podcastin asiaa jopa yli kahden tunnin ajan.
Markkinoijan tehtäväksi jää päättää, arvostaako hän enemmän tavoitettujen henkilöiden määrää vai tavoitettujen henkilöiden asiakaspotentiaalia. Lue täältä lisää siitä, miksi podcast on tehokasta viestintää.
Suomalainen podcast tavoittaa aikuisia
Podcastia saatetaan helposti erehtyä pitämään vain nuorisomediana. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkansa – itse asiassa eniten podcasteja kuuntelevat 25–55-vuotiaat. Suomen suosituimmat podcastit ovat radio-ohjelmia sekä podcasteja, jotka käsittelevät seksiä tai urheilua tai pohjautuvat täysin hostiin. RadioMedian tutkimuksen mukaan yhteensä eniten Suomessa kuunnellaan uutis- ja ajankohtaispodeja. Lataa oppaamme suomalaisten podcastien kuuntelijaprofiilista täällä.
Podcastien suosio on jatkuvassa kasvussa, ja siksi myös podcast-tarjontaa on koko ajan enemmän. Keskimäärin yhtä podcastia kuunnellaan noin 3 000 kertaa, mutta tämä on toki keskiarvoluku, jonka molemmin puolin on myös ääripäitä.
Suunniteltu, käsikirjoitettu ja markkinoitu podcast menestyy
Vaikka podcast on viestinnän muotona usein helpommin lähestyttävä kuin esimerkiksi video tai televisiosarja, vaatii hyvä suomalainen podcast enemmän kuin vain mikin, vision ja hostin. Menestynyt ja tuloksekas podcast on yhdistelmä laadukasta tuotantoa, vaikuttajaverkostoa, huippuhostia, suunnittelua, käsikirjoitusta sekä markkinointia.
Reseptimme hittipodcastin tekemiseen löydät täältä.
Ammattilaisten suunnittelema, tuottama sekä markkinoima podcast voi tavoittaa suuriakin määriä kuulijoita. Tuotannossamme on esimerkiksi jopa yli 100 000 kuuntelun podcasteja, oikein tehtynä ja markkinoituna niin sanottu bisnespodikin voi olla kuuntelumenestys. Olemme myös todistaneet, miten erittäin rajatulle yleisölle tuotettu podcast on saavuttanut yli 10 000 kuulijaa – juuri oikeaa kuulijaa.
Haluatko tietää, ketkä Suomessa kuuntelevat podcasteja? Lataa maksuton oppaamme suomalaisten podcastien kuuntelijaprofiilista täällä!