1. Podcastin kuuntelijat ovat hyvin sitoutuneita
Kuuntelijan ja podcastin välille muodostuu ainutlaatuinen suhde. Podcastia kuunnellaan keskimäärin peräti 18 minuuttia kerrallaan. 60–80 prosenttia kuuntelijoista kuuntelee podcast-jakson loppuun saakka, ja yksi kuuntelija kuuntelee keskimäärin noin puolet sarjan jaksoista. Tyypillinen kuuntelija kuulee siis asiaasi jopa yli kahden tunnin ajan.
Kuuntelija hakeutuu podcastin äärelle saadakseen kaipaamaansa viihdettä, oppia tai tietoa. Hän on aidosti kiinnostunut kuulemastaan ja on siksi altis vakuuttumaan podcastin sanomasta.
2. Podcastia kuunnellaan tilanteissa, joihin muut mediat eivät pääse
Podcasteja kuunnellaan kotitöissä, liikenteessä, töissä, opiskellessa ja liikkuessa. Podcast pääsee siis sellaisiin tilanteisiin, joihin muut mediat eivät yleensä pääse.
Lisäksi podcastia kuunnellaan lähes aina kuulokkeilla – omassa keskittymisen kuplassa.
3. Podcast sopii moneen tarkoitukseen
Podcastilla ei kannata tavoitella miljoonayleisöä vaan juuri oikeita kuulijoita. Podcastin teho perustuu nimenomaan oikein rajattuun kuulijakuntaan ja sitä puhuttelevaan sisältöön, jolloin podcastilla on oiva mahdollisuus vakuuttaa kuulija sanomallaan.