Artikkelin sisältö
Teemme kahdenlaista yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Ensinnäkin etsimme jatkuvasti asiakkaidemme podcasteihin sopivia vaikuttajia. Toiseksi kaupallistamme ja tuotamme vaikuttajien omia podcasteja. Podcasteissamme ovat esiintyneet esimerkiksi sijoitusbloggari Jasmin Hamid, tubettaja-artisti Tuure Boelius, sijoitusbloggari Julia Thurén, bloggaaja Natalia Salmela, visionääri Peter Vesterbacka sekä radiojuontaja Jenni Alexandrova.
Suomessa vaikuttajaviestinnässä ja -markkinoinnissa on keskitytty pääosin nuorisovaikuttajiin, vaikka vaikuttajia on yhtä lailla myös aikuisille – tästä esimerkkinä mainittakoon bisnesvaikuttajat. Näin ollen myös kaupalliset yhteistyökumppanit voivat olla lähes miltä tahansa alalta, eli vaikuttajamarkkinointia voivat hyödyntää muutkin kuin vain esimerkiksi kosmetiikka- tai vaatefirmat.
Tiedämme, että menestyspodi vaatii tunnetun hostin ja tunnetut vieraat, joilla on oma sitoutunut yleisönsä. Siksi etsimme jatkuvasti sopivia vaikuttajia hosteiksi ja vieraiksi asiakkaidemme podcasteihin. Näissä vaikuttajayhteistöissä vaikuttajat pääsevät valmiiksi suunniteltuun podcastiin kertomaan asiantuntemuksestaan tai kokemuksistaan, osallistumaan keskusteluun tai vetämään sitä sekä kasvattamaan omaa yleisöään.
Podcast-talo takaa sujuvan vaikuttajayhteistyön
Olemme myös mukana kaupallistamassa ja tuottamassa vaikuttajien omia podcasteja. Podaajalle kaupallisten neuvottelujen käyminen voi olla raskas myyntiprosessi. Moni yllättyy siitä, että pelkän julkisuuden tai näkyvyyden myyminen ei riitä vaan pitää myös pystyä perustelemaan, miten yhteistyö hyödyttää asiakkaan liiketoimintaa. Onko tarkoituksena esimerkiksi saada sivukävijöitä, liidejä tai tarjouspyyntöjä tai nostaa yrityksen tuotteiden ostoa harkitsevien määrää? Entä miten podcast nivoutuu osaksi muuta markkinointia?
Kaupallisten yhteistöiden synnyttäminen vaatii siis myynnin osaamista sekä syvällistä liiketoiminnan ymmärrystä. Moni podaaja tekeekin yhteistyötä vaikuttajatoimistojen kanssa. Suomen Podcastmedialla etunamme on se, että olemme erikoistuneet puhtaasti podcasteihin: tunnemme podcastin anatomian ja tiedämme, miten se myydään kumppaneille.
Podcastin voi kaupallistaa usealla eri tavalla – esimerkiksi pre- tai mid-roll-mainoksilla. Tuottamissamme kaupallisissa podcasteissa keskitymme syviin sisältöyhteistöihin, joissa asiakkaidemme liiketoiminnan ymmärtäminen vie toki paljon aikaa mutta joissa toisaalta myös liikkuvat parhaimmat eurot niin vaikuttajalle, kuin yritykselle tai järjestölle.
Podcast on 2020-luvun vaikuttajaviestinnän kärkimedia
Monet viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiset ovat uumoilleet podcastien suosion jatkavan kasvuaan lähitulevaisuudessa. Mielenkiintoista podcastien kasvavassa suosiossa on se, että niiden kuulijamäärät kasvavat lähes kaikkien ikäryhmien keskuudessa. Podcastit ovat siis saavuttaneet poikkeuksellisen aseman verrattuna esimerkiksi moneen sosiaalisen median kanavaan, joiden käyttäjäkuntaa määrittelee monesti vahvasti ikä.
Podcast on yksi 2020-luvun tärkeimpiä medioita ja erityisesti tärkeimpiä vaikuttajaviestinnän muotoja. Kuten muussakin vaikuttajaviestinnässä, myös podcastien tapauksessa yleisö hyväksyy kaupallisen yhteistyön: se on nykypäivää ja kuuntelijat ymmärtävät, miksi sitä tarvitaan. Podaajalle on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että yhteistyö on aitoa sekä sopii juuri kyseiseen podcastiin ja henkilöbrändiin – yhteistyö ei saa tuntua päälle liimatulta tai vain rahan takia tehdyltä. Kaupallinen sisältö pitää myös selvästi merkitä erikseen muusta sisällöstä.
Haluatko liittyä vaikuttajaverkostoomme? Ota yhteyttä, ja kerro meille podcast-unelmistasi! Lataa myös ilmainen oppaamme siitä, miten podcastilla voi tienata.