Miksi hyvä podcast on tehokasta viestintää?

Hyvä podcast luo kuulijaansa ainutlaatuisen suhteen, josta monet muut mediat voivat vain uneksia. Podcast saa kuulijan huomion omakseen jopa tunneiksi.

Mitä kanavia ja keinoja käytät markkinoinnissasi ja viestinnässäsi? Some- tai televisiomainontaa? Uutiskirjeitä? Printtimainontaa? 

Minkä tahansa kohdalla nyökkäsitkin, takaamme, että podcastilla saat vastaanottajien huomion omaksesi pidemmäksi ajaksi kuin edellä mainituin tavoin. Yhden podcast-jakson keskimääräinen kuunteluaika on nimittäin jopa 18 minuuttia, eli yhden tuotantokauden aikana kuulija kuuntelee jopa tunteja kyseisen podcastin asiaa.

Hyvä podcast kuunnellaan kokonaan

Podcastin teho perustuu siis kuulijasuhteen syvyyteen. Podcast-alustojen datan mukaan 60–80 prosenttia kuuntelijoista kuuntelee podcast-jakson loppuun saakka. Keskimäärin kuuntelijat kuuntelevat noin puolet tuotantokauden jaksoista.

Parhaimmillaan tämä tosiaan tarkoittaa sitä, että podcast saa kuuntelijan huomion omakseen jopa tunneiksi. Millä muulla viestintäkanavalla saat vastaanottajan herkeämättömän keskittymisen sanomallesi niin pitkäksi ajaksi?

Hyvä podcast omii vastaanottajansa huomion laadukkaalla toteutuksella, mielenkiintoisella sisällöllä sekä kiinnostavilla puhujilla. Podcast sopii mainiosti viestintäkanavaksesi silloin, kun haluat vaikuttaa kuulijan mielipiteisiin esimerkiksi henkilöbrändäyksen, työnantajamielikuvan tai ostopäätöksen synnyttämisen vuoksi.

Podcast pääsee kiinni kuulijaan

Podcastilla on ainutlaatuinen mahdollisuus luoda kuuntelijaansa hyvin henkilökohtainen suhde. Podcastia kuunnellaan nimittäin lähes aina kuulokkeilla – ikään kuin kuuntelijan omassa kuplassa, jossa kuuntelija on keskittynyt kuulemaansa.

Podcast eroaa monesta muusta viestintäkanavasta myös siten, että se kuunnellaan yleensä kuuntelijan omasta aloitteesta, tarpeesta ja halusta. Kuuntelija hakeutuu varta vasten juuri kyseisen podcastin äärelle. Hän valitsee kyseisen podcastin saadakseen kaipaamansa viihdettä, oppia tai tietoa.

Tällöin kuulija on aidosti kiinnostunut podcastin sisällöstä ja keskittyy sen sanomaan. Hän haluaa kuunnella podcastin, eikä se ole vain mainos tai uutisjuttu, jonka hän kuulee tahtomattaan. Kuulijasuhteen syvyyden kannalta on olennaista, että podcast tarjoaa kuulijalle sitä, mitä hän etsii. Tällöin kuulija todennäköisemmin kuuntelee koko podcast-jakson ja palaa myös kuuntelemaan saman podcastin muita jaksoja.

Tehokkaimman hyödyn hyvästä podcastista saakin silloin, kun sitä hyödynnetään myyntisuppilon viimeiseen vaiheeseen, jossa potentiaalinen asiakas saatetaan ostopäätöksen tai muun merkittävän valinnan äärelle. Tällöin podcast voi ikään kuin tarttua kuulijaa kädestä ja opastaa häntä argumenteillaan kohti toivottua päätöstä.

Harkitsetko podcastia yrityksesi viestintäkanavaksi? Haluatko tietää, ketkä Suomessa kuuntelevat podcasteja? Lataa maksuton oppaamme suomalaisten podcastien kuuntelijaprofiilista alta.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.