Media etsii uutisoitavaa myös
podcasteista – näillä vinkeillä
sinunkin podcastisi huomataan

Monday, 29. juneta 2020 / Matti Tuomela

Mediassa on alettu enenevissä määrin kirjoittaa uutisia podcastien pohjalta. Parhaimmillaan podcast voikin olla todellinen runsaudensarvi täynnä journalistisesti käyttökelpoista asiantuntijapuhetta tai vaikka viihdeuutisille herkullista sananvaihtoa. Tiedottamisen näkökulmasta suurin kysymys on, mikä on paras tapa tuoda sisältö toimittajien saataville.

Monesti tiedotteessa halutaan kertoa tuotteesta mahdollisimman paljon. Halutaan kertoa esimerkiksi, että Suomen Podcastmedia on julkaissut tekoälyä käsittelevän podcastin, jossa vierailee alan huippuasiantuntijoita ja niin edelleen. Kun kyseessä on yrityspodcast eikä Antti Holman uutuus, ei tällainen tiedote kuitenkaan ylitä uutiskynnystä, vaikka ohjelman sisältö olisi miten priimaa. Jotta podcastimme huomattaisiin mediassa, tiedotamme niistä aina uutiskärjellä.

Se tarkoittaa sitä, että nostamme tiedotteessamme podcastin sisällöstä esiin jonkun kiinnostavan anekdootin tai väitteen, jolla itsessään on uutisarvoa. Podcastin julkaisu ei ole uutinen, mutta kansanedustajan näkemys maailmanmenosta voi olla. Esimerkiksi Suomi 2049-podcastin tiedotteen kärkeen nostimme kansanedustaja Elina Lepomäen osuuden ohjelmasta ja Verkkouutiset julkaisivat tiedotteen pohjalta jutun.

Samalla tavalla olemme tiedottaneet esimerkiksi Tekoäly nyt -podcastia. Sen sijaan, että olisimme tiedotteessa vain esitelleet uutta ohjelmaa, kerroimmekin, mitä asiantuntija sanoo podcastissa tekoälyn käytöstä rekrytoinnissa. Tiedotteen pohjalta ilmestyi juttu Iltalehdessä, Tivissä, Demokraatissa ja Mikrobitissä.

Lähtökohtaisesti pyrimme jo tiedotetta kirjoittaessa pohtimaan, mihin medioihin ja mille palstoille sitä kannattaa pitchata. Toimittajia lähestymme pääasiassa puhelimitse, jotta tiedotteemme tulevat huomatuiksi ja jotta niiden sisällön voi käydä läpi toimittajan kanssa. Julkaisupäätös on viimekädessä aina toimittajalla itsellään.

Näillä vinkeillä saat podcastillesi medianäkyvyyttä

Tiedottaminen ei ole salatiedettä, joten kokoan loppuun kolmen kohdan listan siitä, miten tiedottamisen avulla voi saada podcastille medianäkyvyyttä.

1. Otsikoi tiedote huomiota herättävällä väitteellä tai tiedolla ja lisää siihen suora sitaatti podcastista. Otsikko on myös tiedotteesi kärki. Esimerkiksi lääkäreille suunnatun Podiatri-podcastin tiedotteen otsikoimme näin: ”Nosebo on lumevaikutuksen nurja puoli. Ylilääkäri Juhani Knuuti: ’Jos ihminen odottaa saavansa jotain ikävää, niin todennäköisesti hän tulee saamaan sitä ikävää’”. Tiedotteen pohjalta ilmestyi juttu Mediuutisissa.

2. Ajattele kirjoittavasi uutisvihjettä tiedotteen sijaan.  Nosta podcastista esiin yksi kiinnostava aihe, jonka esittelet heti alussa.  Älä panttaa tai yritä säästää ”koukkua” loppuun, sillä tiedote ei ole dekkarikäsikirjoitus. Esimerkiksi Kriisin anatomia -podcastista teimme kaksi tiedotetta uutiskärjellä, joista molemmista uutisoitiin Ilta-Sanomissa ja Iltalehdessä.

3. Kylmäsoitto. Seuraa mediaa ja etsi käsiisi sellainen toimittaja, joka on kirjoittanut tiedottamaasi uutisvihjettä vastaavista asioista aiemminkin. Kerro suoraan, että teet tiedotusta ja että sinulla on uutisvihje, joka saattaisi kiinnostaa toimittajaa. Jos haluat, että tiedotteesi huomataan, sitä ei kannata lähettää toimitusten yleisiin sähköpostiosoitteisiin. Puhelussa voit myös painottaa tiedotteesta eri asioita eri medioille. Näin toimimme esimerkiksi silloin, kun Markkinointi&Mainonta-lehti teki Kriisin anatomian tiedotuksen yhteydessä jutun Suomen Podcastmediasta.

Haluatko tehdä podcastin, joka kiinnostaa myös medioita? Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin autamme sinua!

Vanhemmat artikkelit

Vaikuttajat haastavat toimittajat
myös podcasteissa

Vaikuttajat pesevät toimittajat podcastien kuunteluluvuissa. Mihin toimittajaa tarvitaan podcast-maailmassa?

Lue koko artikkeli

Tapahtumat on peruttu – miksi podcast sopii korvaajaksi?

Tapahtumat on peruttu
– miksi podcast sopii korvaajaksi?

Yritysten tapahtumat on koronan vuoksi peruttu. Kuitenkin vain pienellä osalla firmoista bisnes on kokonaan menetetty. Nyt moni miettiikin, mitä korvaavia markkinointitoimenpiteitä tehdä tapahtumien tilalle.

Lue koko artikkeli

Ota yh­teyt­tä

Suo­men Pod­cast­me­dia
in­[email protected]­cast­me­dia.fi
045 130 4830