Miksi podcastit tehdään kausittain?

Meiltä Suomen Podcastmediasta kysytään aika ajoin, mikä on paras tapa saada podcastille kuulijoita. Vastaus on: uusi jakso.

Meiltä Suomen Podcastmediasta kysytään aika ajoin, mikä on paras tapa saada podcastille kuulijoita. Vastaus on: uusi jakso.

Podcast-kautta kuunnellaan enemmän kuin yksittäistä podcast-jaksoa

Sen sijaan, että yritykset tai harrastelijapodcastaajat julkaisisivat yksittäisiä podcast-jaksoja, podcastit tehdään yleensä kausittain. Suurin syy tähän löytyy kuuntelijaluvuista.

Kuuntelijat eivät löydä podcastia heti. Lähes poikkeuksetta kuuntelijamäärät kasvavat ensimmäisten jaksojen ajan.

Kun podcast tuotetaan kausi kerrallaan, esimerkiksi 8–10 jaksoa per kausi, jaksoja voidaan julkaista tiheämmin. Jos kunkin jakso tekeminen aloitettaisiin vasta edellisen jakson julkaisemisen jälkeen, jaksojen välissä ehtisi vierähtää pitkä tovi. Kun podcast tuotetaan kausittain, uusi jakso voidaan julkaista joka viikko.

Tarpeeksi tiheä julkaisuväli on kuuntelijoille tärkeää. Oletetaan, että podcastista julkaistaan uusi jakso viikon välein. Se tarkoittaa, että podcastista esimerkiksi puhutaan sosiaalisessa mediassa joka viikko. Näin markkinointiin saadaan toistoa – yhä useampi potentiaalinen kuulija kiinnostuu podcastista kuultuaan asiasta tarpeeksi monta kertaa.

Toisin kuin yksittäisen jakson, kuuntelija voi ottaa kokonaisen podcast-kauden osaksi arkeaan jopa kuukausien ajaksi.

Podcast-kauteen mahtuu tarpeeksi sisältöä

Kausimuotoisessa podcastissa voi sukeltaa syvemmälle aiheeseen ja pohtia samoja asioita sekä ilmiöitä eri kanteilta eri vieraiden kanssa. Ennalta suunnitellusta podcast-kaudesta tulee monipuolisempi, syvällisempi kokonaisuus kuin yksittäisistä jaksoista, jotka eivät välttämättä liity toisiinsa.

Kausittaista suunnitelmaa tehtäessä on myös helpompi nähdä, jääkö kokonaisuudesta jotain puuttumaan. Näin syntyy kattavampi sisältökokonaisuus, joka palvelee kuulijaa mahdollisimman hyvin. Kuuntelijan mielenkiintoa säilyy koko kauden, kun yksittäisten jaksojen välillä on sekä tarpeeksi yhtäläisyyksiä että tarpeeksi variaatiota.

Kun podcastin konsepti luodaan kausi kerrallaan, myös ideoiminen on helpompaa.

Kausittain tehdyissä podcasteissa yhden jakson kustannukset jäävät pienemmiksi

Podcastiin pätee sama sääntö kuin liiketoimintaan yleensä: kun jotakin tehdään monta kerrallaan, yhden kappaleen kustannukset jäävät verraten pienemmiksi.

Kausittain tehdyssä podcastissa esimerkiksi välisoitot, voice overit, juontajien esittelyt ja kuvituskuvat voidaan toteuttaa kerralla. Näin säästyy aikaa ja rahaa verrattuna siihen, että ne toteutettaisiin jokaista jaksoa kohden erikseen.

Kaiken kaikkiaan koko kauden tekemiseen kuluu yleensä vähemmän vaivaa ja aikaa kuin useaan yksittäiseen jaksoon. Vieraiden buukkausta ja studiotilojen käyttöä pyritään aina virtaviivaistamaan, jotta käytännön asiat sujuvat mahdollisimman tehokkaasti. Myös käsikirjoittaminen käy sujuvammin, kun jaksoja on koko kauden verran.

Suomen Podcastmedia on suomalaisten podcastien asiantuntija. Ota yhteyttä, jos olet kiinnostunut oman podcastin toteuttamisesta!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.