Uutta tietoa meiltä ja maailmalta – miten yleisö löytää podcastin?

Olemme tehneet neljä havaintoa siitä, mihin suuntaan podcastmarkkinat nyt kehittyvät ja mihin podcastissa seuraavaksi kannattaa panostaa.

Amerikkalainen podcastien markkinointiin erikoistunut yritys Voxalyze analysoi tuoreessa blogikirjoituksessaan sitä, miten yleisö löytää podcastinsa. Analyysi perustui suurimmissa podcast-maissa tehtyyn selvitykseen, mutta kommentoin tässä kirjoituksessa, mitä se tarkoittaa mielestäni Suomen näkökulmasta.

Uusia podcast-kuuntelijoita tulee koko ajan

Ensimmäinen mielenkiintoinen havainto on se, että tutkimuksen mukaan 48 % kuulijoista oli aloittanut kuuntelun viimeisen 12 kuukauden aikana. Se tietenkin tarkoittaa, että podcast-markkina kasvaa vauhdilla ja uusia kuulijoita tulee koko ajan. Myös RadioMedian tilastot Suomesta vahvistavat saman trendin.

Podcastin tekijälle se tämä tarkoittaa, että nämä uudet kuulijat pitää aktiIvisesti löytää – markkinointiin pitää siis todellakin panostaa!

Podcasteja etsitään eri alustoilta

Toinen merkittävä havainto raportissa oli, että tyypillinen kuulija käyttää keskimäärin 1,9 podcast-alustaa – ei siis kovin montaa. Jotta podcastisi varmasti siis löytää yleisönsä, kannattaa se julkaista kuulijan suosikkialustalla eli kaikilla mahdollisilla (tai ainakin merkittävimmillä) alustoilla.

Tämä on ollut myös meidän Suomen Podcastmedian suositus omien havaintojemme pohjalta.

Mieti, mitä potentiaalinen kuuntelija näkee podcastista

Kolmas tärkeä suositus on, että tekijällä pitää olla niin sanottu alustamarkkinointistrategia eli suunnitelma, miten podcastia promotaan kuuntelualustoilla. Selvityksen mukaan 38 % kuulijoista löytää uutta sisältöä suoraan alustalta. RadioMedian tutkimuksessa luku oli vieläkin korkeampi. Siksi alustoilla kannattaa mainostaa ja pitää myös muistaa, että alustalla potentiaalinen kuulija näkee ohjelmastasi varsin vähän: podcastin otsikon, sen esittelytekstin sekä jaksojen otsikon.

Moni podcastaaja käyttää näiden hiomiseen aivan liian vähän aikaa samalla, kun podcastin sisällä olevaa kohtaa – joka ei näy potentiaaliselle uudelle kuulijalle – voidaan viilata pitkäänkin.

Somemarkkinointi on tärkeää myös podcast-maailmassa

Neljäs mielestäni myös Suomessa tärkeä suositus on somen käyttö yleisön löytämisessä.

Selvityksen mukaan some on toiseksi tärkein tapa löytää uusia kuulijoita, ja myös RadioMedian data tukee tätä käsitystä. Podcastin oma somekanava on tietenkin paras vaihtoehto, mutta jotta se toimisi, edellyttää se käytännössä vakiintunutta ja aika laajaa kuulijakuntaa. Siksi aloittelevan podcastin (ja myös monen pienemmän podcastin) paras somepromootiostrategia onkin käyttää hostien ja mielenkiintoisten vieraiden somenäkyvyyttä hyväksi.

Se myös tarkoittaa, että vieraiden valinnassa kannattaa painottaa vieraita, joilla on hyvä somepeitto kohdeyleisössä.

Tekstin on kirjoittanut Suomen Podcastmedian Senior Advisor Juhani Pajunen. Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.