Miten podcastille saadaan melkein miljoona kuuntelukertaa?

Tuottamamme true crime -genren podcast, tosikertomus Ex-jengipomo Keijo Vilhusen elämä, rikkoi tällä viikolla huikean 800 000 kuuntelun rajan. Suosio ei tullut sattumalta, ja tässä blogissa keskitymme podcastin suosion syihin. Suosion syitä kommentoivat myös sarjan työryhmässä mukana olleet Suomen Podcastmedian planneri Hannu-Pekka Komonen sekä ohjelman käsikirjoittaja ja toimittaja Vera Miettinen.

Keskimääräinen suomalainen podcast saa vain muutama sata kuuntelua per jakso. Tuhat kuuntelua on jo hyvä, ja useampi tuhat poikkeuksellista. Ex-jengipomo Keijo Vilhusen elämä -podcastin saavuttama kuuntelumäärä on erittäin poikkeuksellinen. Sarjan suosion takana on monta syytä ja nyt esittelemme niistä muutamia. 

Suosittu kahdeksanosainen sarja kurkistaa alamaailman kulissien taakse ja perehtyy Keijo Vilhusen elämään sekä maailmankuvaan. Kahdeksanosainen ohjelma kertoo, miten alamaailman huipulle päästään, miten sieltä jättäydytään pois ja millainen mies oli liivijengiläisten pomo. Ohjelman löydät kokonaisuudessaan Yle Areenasta.

1. Ammattimainen tuotanto

Tuotannon parissa työskenteli yli kymmenen ihmistä ja se oli kooltaan massiivinen. Ohjelma pohjautuu vahvasti faktoihin sekä tutkivaan journalismiin. Podcast on laadukas, ytimekäs, ja sen käsikirjoitus sekä leikkaus ovat tiiviitä. Näillä elementeillä varmistetaan kuulijan pito sekä sitouttaminen. 

Hannu-Pekka Komonen ja Vera Miettinen kommentoivat projektia seuraavasti: 

”Projektin työmäärä oli valtaisa – lähteitä etsittiin ja haastateltiin sekä asiakirjoja käytiin läpi tuhansia sivuja.” Vera Miettinen

”Monia true crime -sarjoja tehdään pienillä resursseilla, mutta ne ovat silti laadukkaita ja sisällöllisesti kiinnostavia. Tämä projekti puolestaan vaati poikkeukselliset ja kunnianhimoiset resurssit. On hienoa, että Yle uskoi meihin ja halusi tarttua ideaan. 

Luvut osoittavat, että kunnianhimoinen tutkiva journalismi kiinnostaa suurta yleisöä. Tämä on mielestäni merkittävä havainto niin yhteiskunnallisesti kuin mediatalojen näkökulmasta.” Hannu-Pekka Komonen

2. Ansaittu media

Sarja sai heti alkaessaan paljon myönteistä mediahuomiota ja esimerkiksi Helsingin Sanomat kommentoi sitä erittäin positiivisin sanankääntein. Podcastien promoamisessa kannattaa ehdottomasti hyödyntää ansaitun median mahdollisuuksia, joita tietenkin edesauttaa, että ohjelmassa on yleisöä kiinnostavia henkilöitä.

3. Ajoitus, julkaisualustat ja julkaisuväli

Podcastin suosioon on vaikuttanut myös oikeanlainen ajoitus, julkaisualusta ja tiheä julkaisuväli. True crime on maailman nousevimpia podcast-trendejä, ja ohjelmia nähdäänkin koko ajan kasvavissa määrin. Ohjelman julkaisu ajoitettiin aikaan, jolloin myös oikeudessa käsiteltiin Vilhusta ja Aarniota vastaan nostettuja murhasyytteitä, ja jaksot julkaistiin tiheään tahtiin peräkkäisinä arkipäivinä. Alustana Yle Areena on yksi suomen suosituimmista.

Yle nosti keväällä 2021 Ex-jengipomo Keijo Vilhusen elämä inspiraation lähteeksi ja esimerkiksi tuleville tuotannoilleen, ja se ennustaa myös true crimen suosion kasvua.

Lopuksi Vera Miettinen haluaa kiittää koko työryhmän puolesta kuuntelijoita ohjelman saavuttamasta huikeasta suosiosta:

”Suuri kiitos jokaiselle kuuntelijalle. Ja tiedoksi, että toiveitanne on kuultu. Samankaltaisia sarjoja on tulossa lisää.” Vera Miettinen

Pysy siis kuulolla! Suomen Podcastmedia julkaisee uuden true crime -genren podcastin kesällä 2021. Sillä välin voit tutustua myös muihin tuottamiimme sarjoihin.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.