Podcastin kuuntelijaprofiilit: Kuka kuuntelee podcasteja, ja miksi se kannattaa tietää?

Ennen podcastin tekoa kannattaa luoda kuuntelijaprofiili. Millainen kuuntelija olisi kiinnostunut juuri sinun podcastistasi?

Podcasteja tehdään tiettyä kuuntelijaa varten. Puhutaan kuuntelijaprofiilista. Ennen sen luomista on syytä tutustua podcastien kuuntelijoihin yleisellä tasolla. Kokosimme sinulle tärkeimmät pääkohdat. 

Kuka kuuntelee podcasteja?

Podcasteja ei tehdä massamediana. Aihealue voi olla hyvinkin rajattu. Se on tärkeää, sillä silloin kuuntelija löytää suuresta tarjonnasta etsimänsä podcastin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kuulijakunta jäisi pieneksi. Kuunnelluimmat podcastimme saavuttavat viisinumeroisen määrän kuulijoita.

Esimerkiksi Tekoäly Nyt -podcastimme on prototyyppikuulija oli yli 40-vuotias pääkaupunkiseudulla asuva mies, joka käyttää iPhonea.

Voi olla myös yllättävää, ettei podcast suinkaan ole nuorisomedia. Eniten podcasteja minuuteissa mitattuna kuuntelevat 30-44-vuotiaat. 

Milloin ja missä podcasteja kuunnellaan?

Suomalaiset kuuntelevat podcasteja eniten liikenteessä ja kotitöiden parissa. Vähiten podcasteja kuunnellaan opiskellessa tai töitä tehdessä. Tämä kertoo siitä, että podcasteja aktiivisesti kuunnellaan eikä soiteta taustahälynä. Sisällöllä on siis merkitystä. 

Podcastin kuuntelut numeroina:

48 % matkustaessa
40 % kotitöitä tehdessä
30 % keskittyessä vain podcastiin
24 % odotustilanteessa, kuten junaa tai tapaamista odottaessa
24 % harrastaessa liikuntaa
17 % töitä tehdessä
7 % opiskelujen ohessa
5 % jossakin muussa tilanteessa

73 % kotona
34 % liikenteessä – esim. junassa, bussissa tai metrossa
28 % autossa
15 % työpaikalla

Podcasteja kuunnellaan eniten ilta-aikaan, kello kolmen ja kymmenen välillä. Se kertoo, että ihmiset käyttävät vapaa-aikaansa podcastien kuunteluun. 

Korona-aikaan podcastien kuuntelu kotona on korostunut.

Miksi podcasteja kuunnellaan?

Ihmiset haluavat podcastien parissa ennen kaikkea viihtyä ja oppia uutta. Tämä pätee niin nuoriin kuin vanhoihinkin kuuntelijoihin. Korostuneemmin nuoret, alle 30-vuotiaat, haluavat viihtyä ja rentoutua. Podcastejä kuunnellaan myös ajan hermolla pysymisen, harrastuksien tai ammatillisen oppimisen ja trendien seuraamisen vuoksi.

Millaista sisältöä on kuunnelluimmissa podcasteissa?

Suomen kuunnelluimmat podcastit ovat radio-ohjelmia, käsittelevät seksiä tai urheilua ja pohjautuvat täysin hostiin. True crime on nouseva lajityyppi. Oikein tehtynä kapean aiheen podcast voi helposti saada yli 10 000 kuuntelua.

Suomalaiset kuuntelevat eniten suomenkielistä sisältöä. 61 % kuunnelluista podcasteistä on meillä suomenkielisiä. Kolmannes kuuntelee podcasteja sekä kotimaisella että vieraalla kielellä, 8 % pelkästään vieraalla kielellä.

Suosituimmat alustat ja käytetyimmät laitteet podcastien kuunteluun

Suomessa on viisi eniten kuunneltua podcast-alustaa: Spotify (47 %), Yle Areena (41 %), Supla (33 %) Soundcloud (9 %) ja Radioplay (8 %). Kuulijakunnasta 45-64-vuotiaat käyttävät eniten Yle Areenaa, ja sitä nuoremmat lähes yhtä paljon Suplaa ja Spotifytä.

Käytetyimmät laitteet ovat, kuten arvata saattaa, puhelin ja kuulokkeet. Alle 30-vuotiaista 72 prosenttia kuuntelee podcasteja puhelimella, yli 45-vuotiaat käyttävät myös tablettia. Podcasteja kuunnellaan lähes aina kuulokkeilla.

Ymmärtämällä kuulijakuntaasi ymmärrät paremmin, miksi he kuuntelevat sinua. Tämä auttaa sinua kehittämään podcastiasi entistäkin paremmaksi.

Kuka sinun kuuntelijasi on? Ota yhteyttä, niin luodaan sinulle oma kuuntelijaprofiili!

Voit myös ladata uusimman oppaamme podcastin kuuntelijaprofiileista alta.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.