Parhaat vinkit suositun podcastin tekemiseen

Kokosimme podcast-aiheet: miksi podcast valitaan viestintäkanavaksi, miten se parhaiten toteutetaan ja kuinka sen kuulijakuntaa kasvatetaan.

Uusia podcasteja nousee kuin sieniä sateella. Samalla kilpailu kovenee. Podcast-kelkkaan hyppäämiselle on oivallinen aika juuri nyt, mutta älä tee sitä hätiköiden tai tipahdat kyydistä ensimmäisessä mutkassa.

Kokosimme listan viime vuoden tärkeimmistä postauksista. Kerromme kaiken oleellisen: miksi podcast valitaan viestintäkanavaksi, miten onnistunut podcast toteutetaan ja kuinka sen kuulijakuntaa kasvatetaan. Kirsikkana kakun päällä kertaamme vielä, kuinka saimme oman podcastimme uimaan hieman isompien kalojen altaaseen.

Miksi hyvä podcast on tehokasta viestintää?

Tunnetko todella viestintäkanavasi? Oletko miettinyt, millainen on hyvä podcast?

Podcastin juuret ovat 1980-luvulla, ja niiden suosio lähti räjähtävään kasvuun vasta 2000-luvun puolivälissä. Niitä kuunnellaan yhä enemmän myös Suomessa, jossa kiinnostavia aiheita ovat esimerkiksi urheilu, musiikki, ihmissuhteet, juorut, kauneus, terveys ja hyvinvointi. Myös kapean aiheen podcast voi olla menestys.

Jollet tiedä, miksi podcast on viestintäkanavana niin tehokas, et voi saada siitä maksimaalista hyötyä irti. Lue, miksi kuulijasi valitsee sinut.

Kaupallinen yhteistyö podcastissa

Asettele kaupallisen yhteistyön rakennuspalikat paikalleen. Tässäkin aiheessa keskitytään kaupallisen podin päähenkilöön eli kuuntelijaan.

Liian räikeä, euronkiilto silmissä tehty markkinointi saa kuulijan inhoten kiskomaan napit korvistaan,eikä hän podisi ääreen tule palaamaan. Oikein, huolella ja harkiten rakennettu kaupallinen yhteistyö tarkoittaa, että kuulijasi kuuntelee huolella, saa kaipaamaansa tietoa ja varaa ensi viikollekin aikaa kalenteriinsa, jotta ehtii varmasti kuunnella seuraavankin jaksosi. Lue, kuinka vältät sudenkuopat ja onnistut kaupallisissa yhteistöissäsi.

Miten podcast-talo pääsi Ylelle?

Tähtäätkö sinäkin korkealle? Ammattitaidolla toteutetulla podcastilla on mahdollisuus saavuttaa ennakoitua suurempikin kuulijakunta, kun kaikki tehdään huolellisesti.

Me kerromme vaihe vaiheelta, kuinka kaikki tapahtui ja podcast-talo pääsi Yle Radio 1 -kanavalle. Lue tarina tästä ja ala suunnitella seuraavaa isoa siirtoasi pelkän haaveilun sijaan.

Kolme syytä sille, miten podcast käsikirjoitetaan

Pidä tiimisi kasassa ja työsi laatu ammattimaisena. Huolella tehty käsikirjoitus varmistaa, että podisi saavuttaa sen, mitä siltä odotetaan.

Kun podcast toteutetaan yhteistössä ammattilaisen kanssa, niin käsikirjoitusprosessista kuin mistään muustakaan ammattitaitoa vaativasta yksityiskohdasta ei tarvitse huolehtia itse.

Onko juuri nyt sinun podcastisi aika?

Tapahtumat on pitkälti yhä peruttu, mutta podcast sopii korvaajaksi. Siksikin nyt on oikea aika ottaa seuraava askel eteenpäin ja tehdä yritykselle oma podcast.

Suomen Podcastmedia auttaa podcastin suunnittelussa, toteutuksessa ja kokeneen, ammattitaitoisen tiimin voimin. Ota yhteyttä ja kysy lisää siitä, kuinka voimme yhdessä toteuttaa menestyspodcastin sinun yrityksellesi.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.