Top 4 yritysten haasteet podcast-markkinoilla syksyllä 2022 (ja ratkaisu niihin)

Hyvin tehdyt podcastit kiinnostavat kuulijaa. Miten yritys menestyy sirpaleisilla podcast-markkinoilla syksyllä 2022?

Alati kasvavilla podcast-markkinoilla käy edelleen kuhina. Hyvin tehdyt podcastit kiinnostavat kuulijaa – ja siksi ne totta kai kiinnostavat myös tuotteitaan sekä palveluitaan markkinoivat yrityksiä.

Yritykset näkevät podcastin osana myyntisuppiloa, mutta harva osaa ottaa podcastista kaiken hyödyn irti.

Syksyllä 2022 yritysten suurin haaste podcastien parissa on se, miten pirstaloituneet podcast-markkinat yhä ovat: julkaisualustoja sekä markkinointikanavia on kasapäin, ja podcasteja on tarjolla yhä kapeammille niche-kohderyhmille.

1. Miltä julkaisualustalta kuulijat löytävät podcastin parhaiten?

Podcast-markkinat eivät vieläkään ole vakiintuneet yhteen toimivaan malliin, vaan esimerkiksi kilpailu eri alustojen välillä vain kasvaa.

Supla, Apple ja Spotify ovat tunnettuja podcastien jakelu- ja kuuntelualustoja, mutta niiden rinnalla on useita muitakin suosittuja alustoja varsinkin kansainvälisesti. Lisäksi uusia palveluita syntyy jatkuvasti, ja jokainen niistä on kiinnostunut kasvattamaan markkinaosuuttaan.

Eri kuuntelijat käyttävät eri alustoja – ja monet käyttävät useita alustoja.

Asiaan perehtymättömän onkin vaikeaa ellei mahdotonta löytää täsmälleen oikeita jakelualustoja omalle podcastilleen. Tarvitaan asiantuntemusta, jotta yleisö saadaan löytämään podcastin ääreen.

2. Podcastien kuuntelijoilla enemmän valinnanvaraa

Podcastien kuuntelijamäärät ovat vuosien saatossa kasvaneet, ja ne kasvavat yhä. Samalla podcasteja tehdään kuitenkin yhä enemmän, ja kilpailu kuulijoista käy kiivaampana kuin ennen.

Laatu onkin nykyään ykköskriteeri, kun uusia podcasteja lisätään kuuntelujonoon. Teknisen laadun kuten äänentoiston tulee olla ykkösluokkaa, ja kovat laatuvaatimukset pätevät myös juontajaan, vieraisiin ja käsikirjoittamiseen.

Yritysten onkin entistä vaikeampi toteuttaa podcasteja itse. Harvalla yrityksellä – elleivät ne satu toimimaan media-alalla – riittää enää osaamista ja resursseja oman podcastin tuottamiseen, sillä ne vaativat monenlaista osaamista.

3. Sopivan sponsoroitavan podcastin löytyminen voi olla hankalaa

Kuten sanottu, podcastien tekijöitä on yhä enemmän. Samalla yhä useampi yritys on kiinnostunut käyttämään podcasteja tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa, brändin rakentamisessa tai uusien työntekijöiden haalimisessa.

Kasvanut kysyntä ja tarjonta tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että sopivan yhteistyökumppanin löytäminen saattaa olla entistä hankalampaa. Podcasteja hyödynnetään yhä pienemmillä niche-markkinoilla, mikä sekä hyödyttää yrityksiä että tuottaa niille entistä enemmän päänvaivaa.

Jos yrityksen oma kohderyhmä on hyvin rajattu ja ehkä harvinainenkin, täydellisesti sopivaa podcastia ei ehkä ole olemassakaan. Markkinoinnissa kannattaakin siis ajatella niin sanotusti laatikon ulkopuolella: millaista podcastia asiakkaani kuuntelevat, vaikkei se välttämättä kosketa samaa alaa?

Lisäksi niche-markkinoilla kohta 1 korostuu: tarkan kohderyhmän podcasteissa kannattaa huomioida jakelukanavat ja -alustat erityisen hyvin. Muuten osa kuulijoista saattaa jäädä tavoittamatta.

4. Mitä kanavaa kannattaa käyttää podcastin markkinoinnissa?

Sen lisäksi, että podcast-markkinat kokonaisuudessaan ovat sirpaleiset, myös podcastien markkinoinnissa käytetään lukemattomia eri tapoja ja strategioita. Markkinointia pidetäänkin yleisesti ottaen vaikeimpana osana menestyvän podcastin toteutusta!

Maksullinen markkinointi sosiaalisessa mediassa saattaa olla hyvä idea – podcastista, ideasta ja kohderyhmästä riippuen. Usein parhaisiin tuloksiin päästään, kun juontajat ja haastateltavat jakavat seuraajilleen tietoa podcastista omissa sosiaalisen median kanavissaan.

Ratkaisu: Podcastien ammattilainen osaa luovia sirpaleisillakin markkinoilla

Näin syksyllä ja talvella 2022 podcasteille on yhä valtavasti kysyntää, mutta kaikkea ei kannata yrittää tehdä itse. Parhaisiin, mitattaviin tuloksiin päästään, kun podcastien suunnittelu ja toteutus ideoinnista markkinointiin tehdään yhteistyössä osaavan podcast-ammattilaisen kanssa.

Suomen Podcastmedia tuottaa Suomen parhaita ja suosituimpia podcasteja vahvalla ammattitaidolla sekä innovatiivisella otteella. Toteutamme podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä.

Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.