Miksi podcast kannattaa toteuttaa juuri nyt? (kevät 2022)

Keväällä luodaan uutta ja moni asia kiinnostaa ihmisiä. Onko kevät 2022 oikea hetki oman podcastin luomiselle tai sisältöyhteistyölle?

Kasvavat podcast-markkinat ovat jatkuvasti muutoksen kourissa ja uuden äärellä.

Onko nyt, keväällä 2022, oikea hetki omalle yrityspodcastille?

Markkinoilla on kysyntää yrityspodcasteille

Uusia podcasteja syntyy koko ajan – onko markkinoilla siis yhä tilaa uusille?

Lyhyesti: kyllä on.

Podcasteja syntyy koko ajan juuri siksi, että podcast-markkinat kasvavat tällä hetkellä hurjaa vauhtia. Podcasteista etsitään koko ajan uutta sisältöä sekä opittavaa, ja niitä kuunnellaan paljon vapaa-ajalla. Podcast on pitkäaikainen brändinrakentamisen keino erityisesti siksi, että siitä pidetään ja sen parissa viihdytään.

Oman yrityspodcastin tekeminen kannattaa erityisesti silloin, kun on sitoutunut sen tekemiseen ja tahtoo saada podcastista kaiken hyödyn irti. Oma podcast on hyödyllinen varsinkin silloin, kun yrityksellä tai organisaatiolla on paljon sanottavaa.

Kokeile podcastin voimaa helposti

Kaikkea ei tarvitse aina tehdä itse.

Juuri nyt nousussa ovat sisältöyhteistyöt, joissa yritys ei rakennakaan omaa podcastia vaan lähtee yhteistyöhön jo tunnetun podcastin tekijän kanssa.

Ehkä sinulla on jo mielessäsi jokin alasi aihe, josta haluaisit podcastissa puhuttavan, tai ehkä kaipaat apua ideoinnissa ja oikean yhteistyökumppanin löytämisessä. Apua kaikkeen on saatavilla.

Ja muista – myös moni suositun podcastin tekijä etsii kumppaneita sisältöyhteistyöhön juuri nyt tulevia podcast-jaksoja suunnitellessaan.

Keväällä ihmiset ja asiantuntijat kiinnostavat

Kevät on hyvää aikaa uuden luomiseen, sillä tutkimusten mukaan ihmiset ovat keväisin kiinnostuneempia uusista asioista ja toisista ihmisistä. Kevät onkin hyvä hetki podcastin tekemiselle ja markkinoimiselle.

Lisäksi tulee muistaa, että podcastilla on markkinointimateriaalina poikkeuksellisen pitkä elinkaari. Keväällä tehty podcast palvelee yritystä koko loppuvuoden – ja tulevinakin vuosina.

Etätyöt ja hybridimallit kaipaavat yhä yhteisöllisyyttä

Vaikka etätyösuosituksista on monin paikoin luovuttu, moni yritys on ottanut käyttöön pysyvän etä- tai hybridityömallin. Näin ollen monenlaiselle yhteydelle ja yhteisöllisyydelle on siis yhä kysyntää. Niin yritykset kuin kuluttajatkin kaipaavat yhä entistä enemmän sisältöä, ja podcastin avulla voidaan tavoittaa massojen sijaan juuri oikeat kuulijat ja tarjota heille syvällisempää sisältöä.

Podcast on oiva vaihtoehto yritystapahtumalle, sillä se sitouttaa kuulijan aiheen pariin pitkäksi aikaa. Podcastin voi myös äänittää etänä.

Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan ja kysy lisää omasta podcastista tai sisältöyhteistyöstä!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.