Jenkkipodcastaajan resepti hittipodille: Ole suuri, karvainen ja röyhkeä

Monessa podcastissa valittua aihetta käsitellään epäselvästi tai pintapuolisesti. Hittipodin voi toteuttaa ainoastaan olemalla ainutlaatuinen.

Pohdin jokin aika sitten blogissa, vieläkö markkinoilla on tilaa uusille podcasteille. Totesin, että faktojen mukaan podcastien kulutus on kovassa kasvussa, myös Suomessa ja markkinoille tulee yhä uusia kuulijoita. Samalla kuitenkin myös tarjontaa on enemmän.

Päätelmäni oli, että markkinoilla on kyllä tilaa uusille podeille, mutta kasvaneen tarjonnan vuoksi markkinointiin pitää panostaa aiempaa enemmän.

Myös amerikkalainen podcastaaja Evo Terra käsittelee aihetta tuoreessa blogikirjoituksessaan.

Ole podcastissa ainutlaatuinen

Evo tuo esiin mielestäni muutamia hyviä oivalluksia. Ensimmäinen on, että vain ”suuret, karvaiset ja röyhkeät” podcastit saavuttavat kovat tavoitteensa. Tähän on helppo yhtyä, vaikka valitsisikin sanat hieman toisin. Podcastissa pitää olla särmää, jotta se erottautuu. Liian moni podi on aika mitäänsanomaton ja tylsä: asioita käsitellään pintapuolisesti, epäselvästi, ylätasoisesti tai niihin ei tuoda mitään uutta, vaan toistetaan vain sitä, mikä on jo lukemattomia kertoja kuultu aiemmin.

Evo kehottaakin olemaan ”kiistatta ainutlaatuinen”.

Podcastissa ei ratkaise aihe vaan näkökulma

Toinen, mielestäni erittäin hyvä oivallus on se, että podcasteissa näkökulma on itse aihetta tärkeämpi. Sosiaalisessa mediassa puhutaan äänensävystä (tone of voice) ja tämä on sille sukua. Podcast on hyvin henkilökohtainen kuunteluelämys – lähes kaikki kuuntelevat podeja kuulokkeet päässä – joten myös näkökulman pitäisi olla persoonallinen. ”Jos et ole jo alasi tai teemasi auktoriteetti, kehitä näkökulma, joka asettaa sinut omaan luokkaasi”, kehottaa Evo.

Lopuksi Evo muistuttaa myös markkinoinnin tärkeydestä ja siitä, että siihen todennnäköisesti pitää investoida myös kunnolla rahaa.

Tekstin on kirjoittanut Suomen Podcastmedian Senior Advisor Juhani Pajunen. Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.