Missä podcasteissa mennään vuonna 2022 – trendit juuri nyt

Vuosi 2022 on kaupallisille podcasteille huimaa aikaa. Markkinat kasvavat ja kuuntelijat hyväksyvät mainonnan entistä laajemmin.

Vuosi 2022 on kaupallisille podcasteille huimaa aikaa. Markkinat kasvavat ja kuuntelijat hyväksyvät podcastien yhteydessä tehtävän mainonnan entistä laajemmin.

Kasvavat podcast-markkinat

Podcastien suosio on kasvanut voimakkaasti viime vuosina – eikä loppua kasvulle vielä näy. Kansainvälisesti podcast-markkinoiden uskotaankin kasvavan tasaisesti vielä vuosien ajan. Jo nyt vuonna 2022 arvioidaan, että podcasteja kuuntelee internetin käyttäjistä jopa viides!

Suomessa erilaiset markkinat kasvavat ja palvelut sekä tuotteet yleistyvät usein hitaammin kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa. Podcasteista voidaankin siis ajatella, että markkinat tulevat Suomessa kasvamaan lähivuosina voimakkaammin kansainväliseen keskiarvoon verrattuna; kasvu saapuu Suomeen hitaammin.

Nyt onkin hyvä hetki lähteä kokeilemaan omaa yrityspodcastia Suomen markkinoilla.

Uudenlaista markkinointia podcasteissa

Tavat, joilla podcasteja käytetään markkinoinnissa hyödyksi, monipuolistuvat ja kehittyvät hurjaa vauhtia. Mainoksista ja kaupallisista yhteistyökuvioista on tullut podcast-piireissä entistä tavallisempaa, ja kuulijat ovat tottuneet erilaisiin mainostustapoihin.

Kun podcastin kuuntelijat olivat vielä harvassa ja podcastit olivat pieni niche-markkina, mainoksia vierastettiin. Nyt kuulijat ovat ymmärtäneet ja tottuneet siihen, että ilman kaupallisia yhteistyösopimuksia heidän lempipodcastinsa teko kävisi mahdottomaksi.

Tämä tarkoittaa, että nykykuulijat ovat entistä avoimempia podcasteissa tarjottaville mainoksille, tuotteille ja palveluille.

Kilpailu kiristyy podcast-alustoilla

Podcast-markkinoiden kasvaessa myös yhä useampi kuuntelualusta tähtää kasvuun – ja entistä suurempaan markkinaosuuteen. Spotify ja Apple ovat olleet kansainvälisillä markkinoilla pitkään podcast-kuuntelualustojen johdossa, ja niitä käytetään laajasti myös Suomessa. Pienempiä alustoja on toki runsaasti, ja lisäksi kasvavat markkinat houkuttelevat uusia palveluntarjoajia liittymään joukkoon.

Kuluttajan tai kuuntelijan kannalta kilpailu on usein hyvä asia: se pakottaa yritykset kehittämään entistä laadukkaampia palveluita ja tarjoamaan niitä mahdollisimman alhaiseen hintaan.

Menestyvät podcast-alustat tulevat jatkossa kiinnittämään entistä enemmän huomiota myös siihen, kuinka hyviä podcasteja niillä on kuuntelijoille tarjota. Jokainen alusta haluaa parhaat podcastit itselleen.

Laatu on ykkönen

Muutenkin markkinoiden kasvaessa ja podcastien yleistyessä huomio kiinnittyy laatuun.

Podcasteja kuuntelevat muun muassa koulutetut nuoret aikuiset, työelämässä menestyvät yksilöt, yrittäjät ja suurten organisaatioiden päättäjät. Monille, jotka käyttävät podcasteja liiketoiminnan edistämiseen, nämä ovat mielenkiintoisia ja haluttuja kohderyhmiä – ja lienee selvää, että näitä ryhmiä eivät autotallista tehdyt, harrastetason podcastit juuri puhuttele.

Suomen Podcastmedia toteuttaa laadukkaat yrityspodcastit. Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.