Helppo tapa kokeilla podcastin voimaa: kertaluontoinen kumppanuus tunnetussa podcastissa

Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Ryhdy yhteistyöhön alasi suosituimpien podcastaajien kanssa ja kokeile podcastia markkinointikeinona!

Podcastit kasvattavat suosiottaan sekä kuuntelijoiden että mainostajien keskuudessa. Kokeile kertaluontoisen kumppanuuden avulla, olisiko podcastista hyötyä myös sinun yrityksesi markkinoinnissa.

Lähde mukaan podcastiin, jota sinun kohderyhmäsi kuuntelee

Podcasteja kuunnellaan yhä enemmän, ja erilaisia kuuntelijaprofiileita on useita. Monesti kuuntelijat ovat esimerkiksi koulutettuja nuoria aikuisia, joiden huomiosta kilpaillaan muutenkin.

Oli alasi mikä tahansa, siihen keskittyviä tai ainakin sitä sivuavia podcasteja on todennäköisesti jo olemassa. Näillä podcasteilla saattaa olla merkittävä vakiintunut kuulijakunta, joka saattaisi hyvinkin olla kiinnostunut myös sinun yrityksesi liiketoiminnasta.

Tavoittaaksesi oman alasi podcast-kuuntelijat sinun ei välttämättä tarvitse ainakaan heti ryhtyä tekemään yritykselle kokonaan omaa podcast-tuotantokautta. Kertaluontoinen kumppanuus jo olemassa olevan podcast-tekijän kanssa madaltaa kynnystä podcastin voiman kokeilemiselle.

Miten podcast-yhteistyö toimii?

Käytännössä erilaisia yhteistyö- ja podcast-markkinointitapoja on kolme:

1. Ohjelmallisesti ostettavat pre- ja mid-rollit

2. Podcastiin räätälöitävät pre- ja mid-rollit

3. Sisältöyhteistyö

Pre- ja mid-rollit ovat äänimainoksia, jotka tulevat joko ennen itse podcastia tai sen keskelle.

Ykkösvaihtoehto eli ohjelmallisesti ostettavat pre- ja mid-rollit ovat mainostajalle sinänsä varmoja, että niissä mainostaja itse vastaa mainoksen sisällöstä. Yrityksesi voi siis itse tehdä mainospalan, joka sovitetaan podcastin alkuun tai keskelle kohderyhmän kuultavaksi.

Kakkosvaihtoehto eli podcastiin räätälöitävä pre- tai mid-roll sen sijaan tarjoaa mainostajalle helppoutta että kuulijalle erityistä lisäarvoa. Podcastaaja toteuttaa räätälöitävät mainospalat usein itse, joten ne sopivat sovittuun podcastiin saumattomasti ja puhuttelevat kuuntelijajoukkoa yhtä sujuvasti kuin itse podcast.

Kolmas vaihtoehto, sisältöyhteistyö, vaatii sekä mainostajalta että podcastaajalta hieman enemmän vaivaa. Sisältöyhteistyössä podcastin sisältöä muokataan yhdessä mainostajan haluamaan suuntaan – esimerkiksi joku yrityksestä voi tulla vieraaksi suosittuun podcastiin. Lisävaivasta huolimatta sisältöyhteistyötä suositaan erityisesti asiapainotteisissa podcasteissa, ja niistä saatava markkinointihyöty saattaa olla moninkertainen muihin podcast-markkinointitapoihin verrattuna.

Mistä löydän podcasteja tekevän yhteistyökumppanin?

Moni suosittuja podcastaaja etsii koko ajan sponsoreita ja kaupallisia yhteistyökumppaneita mukaan podcastin tekoon. Sopivaa podcastia voi toki etsiä itsekin esimerkiksi internetistä, mutta tehokkaampiakin tapoja yhteistyön aloittamiseen löytyy.

Suomen Podcastmedia yhdistää suositut podcastit ja kaupalliset kumppanit. Meidän kanssamme voit olla varma siitä, että podcast-markkinointi toteutetaan huolellisesti sekä ammattitaidolla.

Mikäli podcast tuntuu kaupallisen yhteistyön jälkeen mieluisalta markkinointikeinolta, kannattaa harkita myös kokonaan oman yrityspodcastin luomista. Me Suomen Podcastmediassa yhdistämme kaupalliset tahot sopivien, suosittujen podcastien tekijöihin. Autamme myös kaikissa muissa podcasteja koskevissa asioissa sisällön suunnittelusta lähtien.

Lue lisää vierailusta suosituissa podcasteissa, tutustu edustamiimme sarjoihin, tai ota meihin suoraan yhteyttä!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.