Nyt se on tutkittua: jopa puolet pitää podcastin markkinointia vaikeimpana osana tuotantoprosessia

Podcastia tehtäessä kuulijoiden saaminen ja kohderyhmän tavoittaminen on monen mielestä haastavampaa kuin tekninen toteutus.

Amerikkalainen podcast-sivusto The Podcast Host tutki podcastaajien käsityksiä siitä, mikä osa-alue podcastin tuotantoprosessissa on kaikkein haastavin.

Kiinnostuneetkaan kuulijat eivät löydä podcastia automaattisesti

Tutkimuksen tulos vahvisti sen, minkä olemme Suomen Podcastmediassa jo aavistaneet: lähes puolet piti podcastin markkinointia yleisölle kaikkein vaikeimpana osana podcastin tuotantoprosessia. Sen sijaan alle viidesosa vastaajista piti käsikirjoitusta tai editointia – joista usein murehditaan eniten – vaativampana osana podcast-tuotantoa.

Havaintojemme mukaan podcastin yleisömarkkinointiin myös panostetaan yleensä kovin vähän aikaa tai rahaa. Tämäkin tutkimus kuitenkin osoittaa sen, että podcast ei löydä kuulijoitaan automaattisesti, vaan siihen pitää panostaa.

Miten sitten löytää podcastille ne kuulijat?

1. Panosta hostiin ja vieraisiin. Ihmisiä kiinnostavat ihmiset. Pintajulkkisten ei tarvitse esiintyä podcastissasi, mutta oman alasi tai aihepiirisi auktoriteettien on hyvä siellä olla. Kun vieraat vielä jakavat jaksoja somessaan, sana lähtee leviämään.

2. Alustamarkkinointi. Radiomedian tutkimuksen mukaan kuulijat löytävät uudet podcastit usein suoraan alustoilta. Siksi niillä kannattaa myös mainostaa. Mainosmuodot riippuvat alustasta, mutta esimerkiksi trailerin soittaminen on osoittautunut varsin tehokkaaksi.

3. Omat (orgaaniset) kanavat. Organisaation omat somekanavat harvoin yksissään riittävät hittipodin synnyttämiseen, mutta ne kannattaa ehdottomasti käyttää ja niillä voi olla silti kokonaisuudessa iso merkitys. Kyse ei ole vain somesta, vaan esimerkiksi uutiskirjeet ovat osoittautuneet varsin toimiviksi keinoiksi saada kuulijoita.

Podcastin markkinointiin kannattaa panostaa

Ennen kaikkea kannattaa muistaa, että podcast hyvin harvoin lähtee viraaliksi: markkinointin pitää siis panostaa aikaa ja rahaa, vähintään yhtä paljon kuin käsikirjoitukseen ja leikkaamiseen.

Suomen Podcastmedia auttaa myös sinun podcastiasi tavoittamaan yleisönsä. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.