Oppeja Amerikasta/podcast-mittaaminen: älä tuijota vain kuuntelukertoja, kuunteluminuutit ovat todellinen mittari menestyksestä

Podcast ei ole lyhyttä markkinointipommitusta vaan pitkäkestoista vaikuttamista. Tuloksia ei kannata mitata pelkillä kuuntelukerroilla.

Amerikkalainen podcast-tuotantoyhtiö Pacific Content pohti tuoreessa blogissaan, mitkä ovat vastaukset, jos googlen hakusanat ovat ”podcast mittaaminen”.

Blogissa todetaan, että kuuntelukerrat, jotka siis rinnastautuvat display- tai somemarkkinoinnin näyttökertoihin (impressiot), ovat olleet digimarkkinoinnin perusteita.

Podcast oikea keino yleisöön vaikuttamiseen

YouTube kuitenkin huomasi näyttökertojen ongelmat, ja siksi siirtyi korostamaan katseluaikaa, eli miten pitkään käyttäjät videoita katsovat. Myös algoritmi suosii videoita, joita katsotaan pitkään, ei siis vain käyttökertoja.

Pacific Content toteaa blogissaan osuvasti, että brändille, joka haluaa oikeasti vaikuttaa yleisöönsä, eikä vain pommittaa heitä parin sekunnin viesteillä, podcast on oikea keino. Blogi myös kehottaa asettamaan mittariksi kuuntelukerran hinnan (impressio) ohella kuuntelusekunnin hinnan.

Sama pätee myös Suomen markkinoilla

Meilläkin tästä on kokemusta: eräs asiakkaamme sai 2 000 uniikkia kuuntelijaa noin 30 000 € investoinnilla.

Onko se huono vai hyvä?

Kontaktihinta on tosi kova, 15 €. Mutta kuulijat kuuntelivat yli 2 tuntia tätä podcastia, jolloin podcast vertautuu seminaariin. Seminaarissahan ollaan 2–3 tuntia kuuntelemassa järjestäjän asiaa. Kuka saa 2 000 vierasta seminaariin?

Tai jos järjestää seminaarien sarjan, saako yhteensä 2 000 henkeä paikalle? Näin ajatellen, kuka pystyy järjestämään seminaarin 15 € kululla ottaen huomioon tilavuokran, puhujapalkkiot, tarjoilut…?

Tekstin on kirjoittanut Suomen Podcastmedian Senior Advisor Juhani Pajunen. Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.