Kaupallinen yhteistyö podcastissa: Terveystalo ja Psykopodiaa

Terveystalo kokeili kaupallista yhteistyötä podcastissa kesällä 2021. Millaisia tuloksia sillä saatiin aikaiseksi?

Wednesday, 6. October, 2021
Tuuli
kaupallinen yhteistyö podcast

Terveystalo kokeili minisarjan muotoista sisältöyhteistyötä työterveyspsykologi Nina Lyytisen podcastissa kesällä 2021. Terveystalon liiketoiminnallisena tavoitteena oli tukea uuden Fokus Mielen erityisyksikön lanseerausta.

Terveystalolla on pitkä historia työterveyden saralla, mutta haluamme nostaa laajasti esille myös sitä, että, että yhtiö palvelee myös lasten, iäkkäiden ja perheiden mielen asioissa. Kaupallinen yhteistyö Psykopodiaa-podcastin kanssa oli luonnollinen vaihtoehto, sillä Fokus Mielen erityisyksikön tavoitteet menevät yksiin podcastin kanssa.

Päämääränä molemmilla on tuoda mieleen liittyvät psykologiset ilmiöt ja asiat arkipäiväiselle tasolle sekä samalla jakaa tietoa, joka perustuu tieteeseen ja tutkittuun tietoon. Kaupallisen yhteistyön tärkeä tavoite olikin tuoda esille ammattilaisten näkemyksiä.

Podcast-minisarjassa käsiteltiin muun muassa monimuotoisia perhesuhteita, selvitettiin, mitä psykoterapiassa oikein tapahtuu, mietittiin, mistä tietää, miten lapsi tai nuori oikeasti voi sekä pohdittiin, miten tukea mieltä työssä. Vaikka kynnys hakea apua on madaltunut, mielenterveyden ongelmiin liittyy yhä usein stigmaa ja näitä myyttejä podcastissa haluttiin purkaa. Tavoitteena oli, että mielen asioista voidaan puhua kahvipöydässä yhtä lailla kuin päänsärystä tai käsivaivasta. Podcastin kaupallisessa yhteistyössä tuotiin myös esille lyhytterapian hyödyt: aina ei tarvitse pitkää psykoterapiasuhdetta, vaan tärkeintä on päästä heti hoitoon ja monesti jo muutamakin kerta riittää.

Kaupallinen yhteistyö podcastissa toimi hyvin: jaksoja on kuunneltu 34 000 kertaa eli podcast on saanut noin 6 800 kuuntelua per jakso. Myös bisnesmittarit ovat olleet hyviä: jaksoista on tullut hyvää palautetta organisaatiosta ja asiakkailta, niitä on jaettu ja ne ovat kaikki päätyneet Lääkärilehden suosittelemiksi podcast-jaksoiksi. Se kertoo, että tavoitteet asiantuntevuudesta ja tutkitun tiedon jakamisesta on saavutettu.

Fokus Mielen erityisyksikön liiketoiminta on lähtenyt käyntiin hyvin ja ajat sekä läsnä- että etävastaanotoille ovat olleet todella kysyttyjä. Olemmekin jo lisänneet ammattilaistemme määrää huomattavasti ja rekrytoimme jatkuvasti lisää huippuammattilaisia.
Kuuntele Terveystalon minisarjan jaksot Spotifysta:

Jakso 1 | Jakso 2 | Jakso 3 | Jakso 4 | Jakso 5

Tekstin on kirjoittanut Suomen Podcastmedian Senior Advisor Juhani Pajunen. Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Mistä menestyvä podcast rakentuu?
Lataa ilmainen oppaamme hyvän podcastin anatomiasta.
Lataa opas täältä. Ei kiitos