Voinko tehdä podcastillani rahaa?

Rahan tienaaminen podcastilla yleistyy Suomessakin. Mitä se vaatii, ja miten se onnistuu helpoimmin? Mistä löytyvät sponsorit?

Kansainvälisillä podcastmarkkinoilla podcastin käyttäminen ansaintatarkoituksiin on tavallista – ja sama on mahdollista myös Suomen mittakaavassa.

Keinoja siihen, mitä podcastilla voi tehdä rahaa, on useita. Tavallisimpia ovat sponsorit ja podcastin käyttö markkinointitarkoituksiin, mutta moni käyttää podcastinsa suosiota myös myydäkseen omia tuotteitaan. Lisäksi joissain maissa podcastien tekijät voivat kerätä lahjoituksia suoraan kuuntelijoiltaan, mitä toki tehdään Suomessa hyvin harvoin rahankeräyslainsäädännön takia.

Usein podcastien tekijöiden tulovirrat muodostuvat pienistä puroista. Käytössä voi olla useampi ansaintamalli yhtä aikaa.

Mitä podcastilta vaaditaan, jotta sillä voi tehdä rahaa?

Podcast-maailmassa keskitytään usein yhä kuulijamääriin, kun mitataan podcastin suosiota. Äkkiseltään voisikin luulla, että kun podcastia käytetään markkinointitarkoituksiin, vain kuulijamäärillä on väliä.

Totta kai podcastin suosiolla on merkitystä, kun podcastilla halutaan tienata. Mitä kuunnellumpi podcast on, sitä helpommin uusien kaupallisten mahdollisuuksien löytäminen käy.

Kuuntelu- tai kuuntelijamäärät eivät kuitenkaan ole kaikki kaikissa. Podcasteja käytetään nykyään entistä kapeampien kohderyhmien tavoittamiseen. Näin ollen podcastisi ei tarvitse olla Suomen suosituin, jotta sille voisi löytyä sponsoreita tai muita kaupallisia rahantekomalleja. Tärkeämpää on, että sillä on selkeä kohderyhmä.

Podcastille rahaa tuovat muun muassa sisältöyhteistyöt

Pääpiirteittäin podcastilla on kolme eri tapaa tehdä rahaa:

1. Ohjelmallisesti ostettavat pre- tai mid-rollit

2. Podcastiin räätälöivät pre- tai mid-rollit

3. Sisältöyhteistyö

Ohjelmallisesti ostettavat pre- ja mid-rollit ovat muun muassa YouTube-maailmasta tuttuja markkinointikeinoja, joissa lyhyt mainospala sijoitetaan podcastin alkuun tai keskelle. Räätälöitävän pre- tai mid-rollin saattaa toteuttaa podcastaaja itse.

Ehkä tuotteliain tapa podcastin hyödyntämiseen ansaintatarkoituksissa – varsinkin, jos kyseessä on ennemmin asia- kuin viihdepodcast – ovat kaupalliset yhteistyöt ja sponsorit. Tämä pätee erityisesti Suomessa, jossa markkinat ovat kansainvälisiä, englanninkielisiä podcast-markkinoita huomattavasti pienemmät.

Kun podcastilla on kaupallisia sponsoreita, podcastin tekijät yleensä sisällyttävät sponsorin tuotteineen tai palveluineen jaksoihin mukaan. Sama sponsori voi olla mukana yhdessä tai useammassa podcast-jaksossa sopimuksen mukaan – toisin sanoen saman sponsorin kanssa voidaan tehdä pitkäaikaistakin yhteistyötä.

Mistä yhteistyökumppanit löytyvät?

Podcastin tekijät voivat etsiä kaupalliset yhteistyökumppaninsa itse. Podcastin aiheeseen liittyvillä aloilla toimivat kaupalliset toimijat saattaisivat hyvinkin olla kiinnostuneita – ainakin, jos idean saa esitettyä heille tehokkaasti.

Ongelmaksi muodostuu, että podcastin tekijät saattavat käyttää merkittävän määrän aikaa yhteistyökumppanuuksien etsimiseen. Kaikki tuo aika on pois siitä, minkä podcastin tekijä voisi käyttää podcastinsa kehittämiseen ja hiomiseen.

Kätevämpi tapa sponsorien löytämiseksi ja rahavirtojen muodostamiseksi on yhteistyöhön ryhtyminen podcast-talon kanssa. Suomen Podcastmedia tuottaa jatkuvasti onnistuneita yrityspodcasteja, jotka pääsevät listaykkösiksikin.

Vastaamme tulee koko ajan yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita sponsoroimaan oman alansa podcasteja vastineeksi kaupallisesta yhteistyöstä. Siksi etsimme jatkuvasti verkostoomme podcastien tekijöitä, jotka ovat kiinnostuneet ansaitsemaan podcastillaan rahaa.

Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.