Kolme alaa, joilla podcastia voi käyttää rekrytoinnin tukena

Työnantajamielikuva on tärkeää aloilla, joilla tekijöistä käydään kovaa kilpailua. Katso, minkä alan osaajia podcast puhuttelee parhaiten!

Työnantajamielikuva on entistä tärkeämpää aloilla, joilla parhaista tekijöistä käydään kovaa kilpailua. Podcastin vahvuus on, että se tavoittaa asiakkaiden lisäksi potentiaaliset työntekijät – ja vahvistaa kaikin tavoin suhteita kohdeyleisöön.

1. IT-ala

Korkeat palkat, joustavat työajat ja erilaiset työsuhde-edut – IT-alalla rekrytointipaineet sen kuin kasvavat. Työntekijöistä kilpaillaan, ja monet isotkin firmat tekevät paljon töitä kiillottaakseen kuvaansa potentiaalisten työntekijöiden silmissä.

Mutta onko mahdollista tehdä podcast, jonka kohderyhmänä olisivat esimerkiksi kokeneet ohjelmistokehittäjät?

Kyllä on. Jos tunnet yleisösi, sille räätälöidyn podcastin tekeminen on vain helpompaa. Esimerkiksi Suomen Podcastmedian tuottama Tekoäly Nyt on suunnattu teknologiasta kiinnostuneille kuulijoille.

Lisäksi IT-alasta kiinnostuneet ovat usein niitä, jotka ovat kasvaneet internetin ja uusien medioiden parissa. Erilaiset podcastit on monesti jo luontainen osa heidän arkeaan.

2. Terveydenhuolto

Nopeasti kehittyvä ja entistä kovempaan tehokkuuteen pyrkivä terveydenhuoltoala on aina murroksessa. Teknologia ja kehittynyt tietoliikenne mullistavat edelleen, ja asiansa osaavista tekijöistä on pulaa. Monet terveydenhoitoalan työntekijät saavat itse valita työpaikkansa monien ehdokkaiden joukosta niin yksityisellä kuin julkisellakin puolella.

Hyvinvointi ja terveys kiinnostava kuulijoita – niin kuluttajia kuin alan osaajiakin. Lisäksi alalla riittää puheenaiheita, jotka ovat aina ajankohtaisia.

Uuden oppiminen on yksi tavallisimmista syistä, joiden takia podcasteja kuunnellaan niin innokkaasti. Mikset siis kertoisi alan osaajille tietotaidosta ja asiantuntemuksesta, joita yrityksessäsi tai yhteisössäsi on, ja samalla kirkastaisi mielikuvaasi työnantajana?

Terveydenhoitoalaa voidaan podcasteissa käsitellä kokonaisuutena tai podcastin kohderyhmää voidaan rajata vielä paljon tarkemmaksikin. Esimerkiksi Podiatri puhuttelee nuoria lääkäreitä.

3. Sosiaaliala ja psykologia

Puhutaanko sosiaalialan ja psykologian piiriin kuuluvista ongelmista tarpeeksi? Monen mielestä ei todellakaan.

Podcastissa esimerkiksi mielenterveystyö pääsee ääneen. Aihe puhuttelee luonnollisesti kaikkia mielenterveydestä kiinnostuneita, joita on Suomessa ja maailmalla koko ajan kasvava määrä. Ne, jotka tekevät mielenterveyden parissa töitä, ovat usein erityisen kiinnostuneita oman erikoisalansa laatusisällöstä.

Bonus: Kaikki asiantuntija-alat

Podcastissa voidaan mennä syvemmälle, ja siksi podcasteja ovat toteuttaneet erilaisten yritysten lisäksi esimerkiksi yliopistot. Podcast ei ole pintaraapaisu, vaan se puhuttelee usein koulutettuja ammattilaisia ja asiantuntijoita alasta riippumatta.

Sellaisetkin alat, joissa piirit tuntuvat pieniltä ja potentiaalisia työntekijöitä tuntuu olevan vähän, saattavat synnyttää hittipodeja. Oikein käytettynä kapea kohderyhmä on podcastin etu.

Ja mitä pienemmästä erikoisalasta puhutaan, sen helpommin käy podcastin aiheen valitseminen. Lisäksi sopiva juontaja voi löytyä näppärästi vaikkapa talon sisältä.

Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä myynnin lisäksi työnantajamielikuvan luomisessa. Ota yhteyttä Suomen Podcastmediaan!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.