Miten podcast-talo pääsi Ylelle?

Olemme Suomen Podcastmediassa tuottaneet pääasiassa podcasteja ja markkinointivideoita, mutta tämän vuoden tammikuussa teimme loikan perinteiseen mediaan Yle Radio 1 -kanavalle. Näin se tapahtui.

Radio-ohjelma “Tulevaisuudentutkija Mika Aaltosen Suomi vuonna 2049“ selvittää kahdeksan jakson verran visiota tulevaisuuden kotimaastamme. Mika Aaltonen on kauppatieteen tohtori, ennakoinnin ja kompleksisuuden dosentti. Hän on äärimmäisen mielenkiintoinen persoona. Aaltosen ohjelma starttasi radiossa tammikuussa 2020 ja on toistaiseksi kuunneltavana Yle Areenassa hakusanalla Suomi vuonna 2049.

Mutta miten Ylelle pääsee tekemään radio-ohjelmaa tai podcastia? Eikö Yle teekään kaikkea itse? Ylelle pääsee, jos on sinnikäs ja kärsivällinen – ja jos idea on hyvä. Ylellä on myös radion puolella erilliset ostajat, joiden kanssa freelancerit ja tuotantoyhtiöt voivat neuvotella ideoistaan. Yhteystiedot löytyvät hakusanalla Yle tuotantoyhtiöille.

Haluaako Yle podcastin?

Tässä Mika Aaltosen tapauksessa tapasimme Ylen radioiden ostajan lähes vuosi ennen kuin ohjelma tuli ulos. Tässä tapaamisessa kartoitimme, minkälaisista tuotteista Yle on audiopuolella kiinnostunut ja mistä ei. Rehellisyyden nimissä lähdimme tarjoamaan podcastia, mutta huomasimme pian, että yhteinen intressimme on radio-ohjelma, jossa pääosassa on tulevaisuudentutkija, joka on nähnyt maailmaa ja konsultoinut useiden eri maiden hallituksia sekä suuryritysten ylintä johtoa.

Meidän tapauksessamme prosessi eteni siten, että Ylen ostaja selvitteli eri kanavien kiinnostusta mielenkiintoiseen aiheeseen ja ulkopuolisten ostojen budjettitilannetta. Selvittelyvaiheessa meni yllättävän pitkä aika, mutta kun päätös tuli, prosessi eteni ripeästi: meille nimettiin Ylellä tuottaja, joka otti vastuulleen meidän tuotantomme. Lisäksi meille määriteltiin tarkka ohjelman kesto. Radio-ohjelman ja tavallisen podcastin isoin ero lienee se, että kesto on määritelty parin minuutin tarkkuudella.

Yle arvostaa valmista ohjelmaideaa

Lisäksi Ylen eri radiokanavilla on omanlainen soundimaailmansa ja tapa puhua. Tästä johtuen Yle toimitti meille taustamusiikit ja esimerkiksi tarjoamamme ohjelman spiikkeri vaihdettiin toiseen kanavan ilmeeseen sopivammaksi.

Kuulimme prosessin aikana, että tuotantoyhtiöt ja freet lähestyvät Yleä aktiivisesti, mutta suurimmalla osalla heistä ei jostain syystä ole varsinaista valmista ohjelmaideaa. On hajanaisia ajatuksia ja itseä kaupitellaan puhtaasti äänitystä tai leikkausta toteuttavaksi apukädeksi. Sellaisella Ylelle ei ole käyttöä. Opimme matkan varrella, että paras tapa lähestyä Yleä on, kun konsepti, synopsis, juontajat ja vieraat on huolella mietitty ennen ensimmäistä tapaamista. Konsepti voi muuttua matkan varrella, mutta valmistautumista arvostetaan.

Tuotantoyhtiö ei pääse rikastumaan Ylen budjeteilla, mutta Suomen Podcastmedialle Ylelle pääsy oli arvokas kokemus, joka myös opetti tiimillemme paljon. Aivan kuten podcasteissa, tärkeintä on hyvä idea!

Haluatko oppia kaiken podcasteista? Aloita lataamalla maksuton oppaamme podcastien sudenkuopista!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.