Tapahtumat on peruttu – miksi podcast sopii korvaajaksi?

Yritysten tapahtumat on koronan vuoksi peruttu. Kuitenkin vain pienellä osalla firmoista bisnes on kokonaan menetetty. Nyt moni miettiikin, mitä korvaavia markkinointitoimenpiteitä tehdä tapahtumien tilalle.

Tuesday, 19. May, 2020
Juhani Pajunen
Tapahtumat on peruttu – miksi podcast sopii korvaajaksi?

Viimeisen kuukauden aikana olemme olleet tekemässä useita podcasteja, joilla asiakkaamme ovat korvanneet yritystapahtumansa. Itse asiassa podeissa ja tapahtumissa on yllättävän paljon samaa.

Ensinnäkin, kuten tapahtumat, myös podcast sitoo kuulijansa yleensä 1–2 tunnin ajaksi. Mihin tämä perustuu? Siihen, että podcast-tuotantokaudessa on 8–10 jaksoa ja kuulija kuuntelee tilastojen mukaan keskimäärin 60–80 prosenttia puolen tunnin jaksosta ja 4–5 jaksoa sarjasta. Mikä muu markkinointikeino (tapahtumien lisäksi) saa vangittua vastaanottajansa huomion yhtä pitkäksi aikaa? Muutama minuutti videon katselua on jo paljon.

Lisäksi motiivit kuunnella podia muistuttavat tapahtumakävijöiden motiiveita. Viihtymisen ohella tärkein syy kuunnella podia on uuden oppiminen – ja juuri uusien ideoiden vuoksihan myös yritystapahtumiin osallistutaan.

Yrityksen tapahtumiin tai seminaareihin tullaan kuuntelemaan mielenkiintoisia puhujia. Samoin yksi yleisimmistä yrityspodin tekemisen sudenkuopista on heikko roolitus – eli äänessä ovat yrityksen toimitusjohtaja ja häntä haastatteleva viestintäosaston edustaja. Monesti näillä henkilöillä on mielenkiintoista sanottavaa, mutta lähtökohta ei houkuttele kuuntelemaan. Ihmiset etsivät alan auktoriteetteja ja mielenkiintoisia persoonia.

Yleisö ei löydä tapahtumia, jos niitä ei markkinoida. Myös podien markkinointi yleisölle on tärkeää ja monet yllättää se, että markkinointiin joutuu panostamaan aikaa ja rahaakin helposti yhtä paljon kuin itse sisällön tuottamiseen. Podien markkinoinnissa on myös omat niksinsä: maksettu somemainonta konvertoituu kuulijoiksi varsin huonosti. Sen sijaan markkinointi kannattaa rakentaa vieraiden ja hostien omien verkostojen varaan sekä kuuntelualustoilla (Supla, Spotify) tehtävään markkinointiin. Media voi kirjoittaa tapahtumissa esitetyistä key note -puheenvuoroista – samoin myös podillesi voi saada ansaittua näkyvyyttä lehdistössä.

Jos sinua kiinnostaa kuulla lisää siitä, miten tapahtuman tilalle voi tehdä oman podin, ota yhteyttä!

Juhani Pajunen
[email protected]
045 130 4830

Kommentit
Vieras
Vieras
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mistä menestyvä podcast rakentuu?
Lataa ilmainen oppaamme hyvän podcastin anatomiasta.
Lataa opas täältä. Ei kiitos