Kaupallinen yhteistyö podcastissa

Podcastit ovat trendikkäitä, mutta pelkkä suosio ei riitä, kun tavoitteena on kaupallinen yhteistyö. Tutustu viiteen yleisimpään sudenkuoppaan kaupallisen yhteistyön matkalla.

 

1. Hyvä vaikuttaja, mutta väärä asiakas

Pod­cas­tit ovat vai­kut­ta­ja­vies­tin­tää, ja vai­kut­ta­ja­vies­tin­nän a ja o on se, et­tä vai­kut­ta­ja on luon­te­va pu­hu­maan kau­pal­li­ses­ta vies­tis­tä. Kuu­li­jat ovat tot­tu­neet kau­pal­li­siin yh­teis­töi­hin, ja tut­ki­mus­ten mu­kaan enem­mis­tö ym­mär­tää nii­den ole­van tä­tä ai­kaa, jo­ten kau­pal­li­nen yh­teis­työ si­nän­sä ei ole on­gel­ma. Sen si­jaan on­gel­ma on, jos vai­kut­ta­jal­la ei ole us­kot­ta­vaa hat­tua pu­hua asias­ta.

Esi­mer­kik­si Duud­so­nit on kiis­tat­ta tun­net­tu ryh­mä, jol­la riit­tää so­mes­sa­kin seu­raa­jia, mut­ta Duud­so­nit tus­kin ovat oi­kei­ta ih­mi­siä pu­hu­maan vaik­ka­pa te­koä­lys­tä. Sen si­jaan maam­me vuo­den 2018 myy­dyin bis­nes­kir­jai­li­ja, te­koä­lya­sian­tun­ti­ja Ant­ti Me­ri­leh­to on. Ant­ti ei ole lööp­pi­julk­kis ja so­mes­sa­kin seu­raa­jia on pal­jon vä­hem­män, mut­ta te­koä­lys­tä pu­hues­saan hä­nel­lä on oi­kea hat­tu pääs­sä.

Pelk­kä tun­net­tuus, jul­ki­suus tai so­me­seu­raa­jien mää­rä ei siis vie­lä rii­tä pod­cas­tin kau­pal­lis­ta­mi­sek­si. Jotta vaikuttajamarkkinointi on tehokasta, pi­tää myös miet­tiä, ke­nel­le vai­kut­ta­ja on auk­to­ri­teet­ti.

2. Kaupallinen yhteistyö me­dia­toi­mis­ton kaut­ta

Ko­ke­muk­se­ni mu­kaan par­haan tu­lok­sen pod­cas­tien kau­pal­lis­ta­mi­ses­sa saa, kun kes­kus­te­lee suo­raan lop­pua­siak­kaan kans­sa, ei­kä hei­dän me­dia-, mai­nos- tai vies­tin­tä­toi­mis­ton­sa kans­sa. Syi­tä on kak­si.

En­sik­si, poik­keuk­sia on, mut­ta mo­nes­ti toi­mis­to­jen tie­tä­mys podcasteista on ai­ka pin­nal­lis­ta. Se joh­taa sii­hen, et­tä po­din ana­to­miaa ei ym­mär­re­tä ei­kä si­ten sen hyö­ty­jä­kään ym­mär­re­tä. Olen ol­lut kes­kus­te­luis­sa, jois­sa vain las­ke­taan kon­tak­ti­hin­taa po­dil­le. Se on mel­ko kal­lis, sillä ei­hän po­di ole mas­sa­me­dia. Podcast markkinoinnin hyödyt onkin siinä, kun 60–80 % kuun­te­lee useamman 30 mi­nuu­tin mittaisen podcast jakson lop­puun as­ti. Kun itse podcast tuotetaan, sekä esiintyvät vieraat sekä vaikuttajat suunnitellaan ammattimaisesti, on podcast erittäin tehokas vaikuttajamarkkinoinnin sekä viestinnän kanava.

Toi­sek­si, toi­mis­tol­la voi ol­la omia int­res­se­jään pe­lis­sä. Toi­mis­to voi vaik­ka­pa suo­si­tel­la vi­deo­kam­pan­jaa po­din si­jaan, sil­lä vi­deo voi ol­la toi­mis­tol­le tuot­toi­sam­pi bis­nes.

En tar­koi­ta, et­tä toi­mis­to­jen kans­sa asioi­mi­nen ai­na oli­si pa­has­ta. Suo­men Pod­cast­me­dia­kin te­kee hy­vää yh­teis­työ­tä eri toi­mis­to­jen kans­sa. Toi­mis­toyh­teis­työn etu­na on sen vai­vat­to­muus, te­kee­hän var­si­nai­sen myyn­ti­työn asiak­kaal­le toi­mis­to, et si­nä it­se. Kan­nat­taa kui­ten­kin pi­tää mie­les­sä toi­mis­toyh­teis­työ­hön liit­ty­vät ra­joi­tuk­set.

3. Liian kevyt kaupallinen yhteistyö

Help­po ta­pa teh­dä kau­pal­lis­ta yh­teis­työ­tä on teh­dä pod­cas­tin al­kuun tai vä­liin juon­ta­jan spiik­kaa­ma pre- tai mid-roll. Par­haat eu­rot saa kui­ten­kin niin, et­tä tar­joaa asiak­kaal­le mah­dol­li­sem­man sy­väl­lis­tä yh­teis­työ­tä. Se taas tar­koit­taa, et­tä asia­kas on so­ve­liaal­la ta­val­la mu­ka­na ko­ko si­säl­lös­sä, ei vain eriy­te­tyis­sä blo­keis­sa. Tä­mä ei tar­koi­ta si­tä, et­tä ko­ko puo­len tun­nin jak­son ajan pi­täi­si hö­pöt­tää asiak­kaas­ta, ei­kä näin yleen­sä ei voi teh­dä, kos­ka si­säl­lös­tä tu­li­si kuu­li­jal­le tyl­sää, vaan asia­kas voi­daan huo­mioi­da esi­mer­kik­si jak­son tee­mo­ja suun­ni­tel­taes­sa, vie­rai­den va­lin­nas­sa jne.

Vaik­ka yh­teis­töi­tä on hel­pom­pi so­pia yk­sit­täi­siin jak­soi­hin, pi­dem­piai­kai­set, useam­man jak­son tai jo­pa ko­ko sar­jan kump­pa­nuu­det ovat pal­kit­se­vim­pia se­kä kump­pa­nil­le et­tä po­daa­jall­le.

4. Kaupallinen yhteistyö vain podcastissa

Tä­mä on edel­li­sen koh­dan laa­jen­nus. Kau­pal­li­nen yh­teis­työ tuo par­haat sum­mat, kun se ei ra­joi­tu pelk­kään pod­cas­tiin. Kaupallinen podcast on yh­teis­työn ydin, mut­ta voi­sit­ko teh­dä myös so­me­vi­deoi­ta tai -jul­kai­su­ja po­diin liit­tyen? Ken­ties esiin­tyä asiak­kaan ta­pah­tu­mas­sa? Käy­dä vie­rasb­log­gaa­mas­sa hei­dän blo­gis­saan? Teh­dä yh­tei­sen tie­dot­teen asiak­kaan kans­sa?

Mi­tä enem­män kiin­ne­pis­tei­tä kau­pal­li­sel­la yh­teis­työl­lä on, si­tä pa­rem­mat ovat myös kor­vauk­set. Ko­ke­muk­se­ni mu­kaan nä­mä ekst­rat yleen­sä unoh­de­taan ko­ko­naan.

5. Kaupallinen podcast, mitä jää viivan alle?

Tu­los­vaa­ti­mus on kas­va­nut mark­ki­noin­nis­sa val­ta­vas­ti vii­mei­sen vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na. Enää ei­vät rii­tä pel­kät vä­lit­tö­mät tu­lok­set, ku­ten po­din kuun­te­lu­mää­rät tai kuun­te­lu­kes­tot. Ne­kin ovat ar­vok­kai­ta mit­ta­rei­ta, mut­ta li­säk­si pi­tää saa­da bis­nes­hyö­ty­jä eli tu­los­ta suo­raan vii­van al­le fir­man tu­los­las­kel­mas­sa.

Kaupallisen podcastin lii­ke­toi­min­ta­hyö­ty­jen mit­taa­mi­ses­sa on kuitenkin mon­ta on­gel­maa. Esi­mer­kik­si voi ol­la vai­keaa osoit­taa, et­tä li­sään­ty­nyt myyn­ti, asia­kas­tyy­ty­väi­syys tai muu vas­taa­va oli­si­vat juu­ri po­din an­sioi­ta, ei­kä vaik­ka­pa fir­man hen­ki­lös­tön kou­lu­tuk­seen si­joit­ta­mien eu­ro­jen an­sio­ta. On­gel­mis­taan huo­li­mat­ta bis­nes­hyö­ty­jen ta­voit­te­le­mi­nen on ai­noa ta­pa pääs­tään suu­riin ra­hoi­hin kiin­ni.

Kan­nat­taa myös miet­tiä, mit­kä ovat pe­rim­mäi­set syyt yh­teis­työl­le. Nä­ky­vyys har­voin riit­tää it­ses­sään syyk­si. Kan­nat­taa miet­tiä, mi­kä on se avain­vies­ti, jo­ta kump­pa­ni ha­luaa tuo­da esil­le ja mi­ten se vai­kut­taa eu­rois­sa.

Kaipaatko apua podcastisi kaupallistamisessa? Ota yhteyttä, niin nostetaan myyntisi uusiin lukuihin!

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.