Millaisista brändi-podcasteista kuulijat pitävät eniten? Nyt se on tutkittu!

Amerikkalainen podcast-alusta CoHost teki vuoden 2022 lopulla selvityksen kuulijoiden suhtautumisesta erilaisiin brändi-podcasteihin. Tällä kertaa kyseessä ei ole kuulijamääriä vertaileva tutkimus vaan nyt tutkittiin, millaisia arvioita kuulijat antoivat alansa parhaille brändi-podcasteille. Nämä asiat tutkimuksesta kannattaa ottaa korvan taa!

CoHostin selvityksessä seurattiin yli 400 usalaista brändi-podia, jotka kuulijat mieltävät alojensa parhaimmistoon niin B2C- kuin B2B-segmenteissä. Mitä tutkimus sitten paljastaa? Tässä tärkeimmät nostot, jotka kannattaa pitää mielessä omaa podia suunnitellessa!

1. Parhaiten pärjäävät 30 minuutin mittaiset brändi-podit

Noin 30 minuuttia kestävät brändi-podcastit saivat kuulijoilta parhaat arviot. Monessa muussa tutkimuksessa on todettu, että myös eniten kuunnellut podcastit ovat noin puolen tunnin mittaisia – ja itse asiassa 2,5 miljoonan podcastin dataan perustuva analyysi selvitti, että ideaali mitta podcastille on 37 minuuttia. Brändi-podcasteihin pätee siis sama sääntö: niistä kannattaa tehdä sopivan mittaisia työmatkalla tai lenkillä kuunneltavaksi!

Lue myös: Markkinoija, älä unohda podcasteja sisältömarkkinoinnin työkaluna – 5 syytä

2. Mitä enemmän tuotantokausia, sitä paremmat arviot

Useampi tuotantokausi nosti podcastin tuloksia myös laadullisessa arvioinnissa. Keskimääräisen brändi-podin ikä on tutkimuksen podcasteilla jo 3,5 vuotta, mikä tarkoittaa, että podcastia on ehditty tehdä jo useampi tuotantokausi. Tämä vinkki kannattaa erityisesti painaa mieleen: vaikka jo yhdellä tuotantokaudella päästään kohtuullisiin markkinointituloksiin, parhaat tulokset saadaan vasta useamman tuotantokauden myötä.

Meillä Suomessa harvalla podcastilla on vielä näin pitkää elinkaarta, mutta trendi näkyy yksiselitteisesti myös meidän tilastoissamme Suomen Podcastmedialla: jokainen kausi löytää uusia kuulijoita, ja siten yleisö – ja yleisön tyytyväisyys – kasvaa kausi kaudelta.

3. Brändi-podcastien suosituin toteutustapa on dialogi

Perinteinen studiokeskustelu on tutkimuksen podcasteille yleisin toteutustapa, ja tällä tavoin toteutetut podit saivat myös parhaat arvostelut. Aivan kärkisijoja hätyyttelivät lisäksi tutkivan journalismin toimintatapoja ja dokumentaarista otetta hyödyntävät podcastit. Kannattaakin pitää korvan takana, että myös yllättävämmänkin näkökulman ottava brändi-podi voi osua hittisuoneen!

Lue myös: Näistä aineksista syntyivät Storytelin suosituimmat podcastit

4. Mitä tiheämmin podia julkaistaan, sen parempi

Toinen huomionarvoinen tieto on se, että selvityksessä mukana olleista brändi-podeista kolme neljästä ilmestyy viikoittain – ei siis tuotantokausittain. Tämä tarkoittaa sitä, että suosituimpia podeja tehdään suomalaisittain totuttua tiheämmin. Myös muiden kuin brändi-podien keskuudessa tällaiset viikoittaiset eli weekly-podcastit ovat juuri nyt trendanneet maailmalla.

Tiheämpi toteutustahti toki vaatii tekijältä sitoutumista sekä niin ajallista kuin rahallista panostusta, mutta tulokset puhuvat selkeästi puolestaan. Laita siis korvan taakse tämäkin tärppi!

5. Nyt kuulijoita kiinnostaa erityisesti bisnes, bisnes ja bisnes

Parhaat arviot brändi-podien keskuudessa saivat bisnesmaailmaa käsittelevät podcastit. Myös yrittäjyys- ja sijoittamiskategoriat menestyivät selvityksen mukaan hyvin. Toimeentulo luonnollisesti kiinnostaa aina, mutta erityisesti epävakaassa taloustilanteessa aiheet vastaavat kuulijoiden tarpeisiin. Ajankohtaisella aiheella voikin osua sopivasti kuulohermoon! 

Lue myös: Miten yrityspodcastin aihe kannattaa valita?

6. Ei propagandaa, vaan mielenkiintoista ja tarpeellista sisältöä

Tutkimuksen podcastit ovat kauttaaltaan varsin hyvällä tyylillä tehty. Vaikka brändi-podit tehdäänkin yritysten myyntiä vauhdittamaan, eivät ne ole mainospropagandaa vaan tarjoavat kuulijalle oikeasti mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä. Meillä Suomessa ja laajemmin Euroopassa kannattaa ottaa mallia!

Ps. Kuten olemme aiemmin kirjoittaneet myös CoHostin raportissa kehotetaan mittaamaan podcastien onnistumista muillakin kuin reach-mittarilla eli kuuntelumäärillä. Listen-through-ratio, eli kuuntelukerrat podcastin loppuun asti nostetaan raportissa toiseksi keskeisimmistä mittareista. Lue aiheesta lisää: Älä tuijota vain kuuntelukertoja, kuunteluminuutit ovat todellinen mittari menestyksestä.


Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.