Markkinoija, älä unohda podcasteja sisältömarkkinoinnin työkaluna – 5 syytä

Yritykset eivät ymmärrä podcastien potentiaalia markkinoinnissaan, kertoo markkinointialan julkaisu The Drum artikkelissaan. Keräsimme artikkelista 5 syytä, miksi suomalaisten markkinoijien ei kannata unohtaa, että podcast on erittäin toimiva sisältömarkkinoinnin työkalu!

The Drumin artikkeliin haastatellut kansainväliset markkinointitoimistojen päättäjät nostavat esiin markkinoijien uskomuksia ja pelkoja podcast-mainontaan liittyen. Juttu keskittyy ennen kaikkea podcastien sisälle sijoitettuihin lyhyisiin, noin 30–60 sekunnin mainoksiin, eikä niinkään brändien omiin podcasteihin tai sisältöyhteistöihin. Suuri osa artikkelin vinkeistä pätee kuitenkin minkä tahansa muotoisen podcast-markkinoinnin kohdalla. Artikkelin aineisto on niin ikään kerätty suurten maiden perspektiivistä, mutta nämä 5 kohtaa pätevät mielestämme hyvin myös Suomen oloissa!

1. Podcast vaikuttaa, mitattavasti

Podcasteista saatava kuunteludata ei ole yhtä tarkkaa, kuin mihin on totuttu muussa digimarkkinoinnissa. Hieman kuten radion kohdalla, myös podcastin kuuntelijan liikkeitä – esimerkiksi vierailuja yrityksen sivustolla  – on usein hankalaa seurata. Podcastin vaikuttavuuden mittaaminen on kuitenkin mahdollista!

Tee podcastin jälkeen bränditutkimus tai kuulijatutkimus ja selvitä, kuinka kuuntelijoiden suhtautuminen keskeisimpiin brändiattribuutteihin on muuttunut podcastin ilmestymisen jälkeen. Me Suomen Podcastmedialla teemme tutkimuksia podcastien vaikuttavuudesta, ja tulokset vakuuttavat. Miltä kuulostaa, että 3/4 kuulijoista on hakenut lisätietoa tai muuttanut käsitystään podcastin aiheesta kuuntelun jälkeen? Tämä on yksi mittaamistamme tuloksista!

2. Podcast tavoittaa juuri oikean kohderyhmän

Kuten eräs The Drumin juttuun haastateltu johtaja toteaa, podcast tavoittaa kapean, mutta tästä syystä myös tarkemman kohderyhmän. Voit siis oikein kohdentamalla tavoittaa juuri sinun palveluillesi tai tuotteillesi parhaan kohderyhmän. Huomioi, että myös mittaamisen tuloksia tulee arvioida tältä pohjalta – ei perinteisin broadcast-mittarein.

3. Podcast on sisältömarkkinoinnin työkaluista intiimeimpiä ja sen kuuntelutyyli on aktiivinen

Podcastin vahvuuksia on kuuntelun aktiivisuus ja intiimiys. Aktiivisuus tarkoittaa, että kuuntelu ei ole passiivista, kuten taustalla soivan radion kuuntelu, vaan ohjelma on itse valittu ja sitä seurataan tarkasti.

Intiimiys puolestaan tarkoittaa, että podcastin kuuntelukokemus on hyvin henkilökohtainen. Podcastia kuunnellaan lähes aina kuulokkeet päässä, omassa rauhassa. Näin podcastin ja kuuntelijan välille syntyy ainutlaatuinen suhde, jota kannattaa hyödyntää myös sisältömarkkinoinnissa!

4. Podcastin kuuntelijat ovat lojaaleja

Edelliseen kohtaan liittyy myös lojaalisuus. Löydettyään uuden podcastin aktiivinen kuuntelija kuuntelee yleensä monta jaksoa. Usein podcastin kuuntelija kuluttaa helposti vähintään puolet sarjan jaksoista, esimerkiksi kahdeksan jakson podcastista neljä – ja valtaosa kuulijoista kuuntelee jaksot aivan loppuun asti! Tämä on yllättänyt monet asiakkaamme, joiden kanssa olemme aiheesta keskustelleet.

5. Tulevaisuudessa podcast ohittaa radion sisältömarkkinoinnin työkaluna 

The Drumin jutussa nostetaan esille, että tulevaisuuden kuluttajat eivät kuuntele enää radiota. Koska elämä on nykymaailmassa entistä hektisempää ja täynnä informaatiota, käytetään kallista aikaa mieluiten juuri itse valitsemien sisältöjen ääressä. Tämä näkyy myös Suomessa, jossa radion kuuntelu vähenee vuosi vuoden jälkeen erityisesti nuorissa ikäluokissa. Siksi sisältömarkkinoinnin työkaluja kannattaa päivittää aika ajoin.

Podcast soveltuu myyntisuppilon keskivaiheille! Tämä johtuu podcast-kuuntelun aktiivisuudesta: kuulija todennäköisesti tietää jo jotain aiheesta, ja haluaa syventää tietämystään. Podcastin positioiminen aivan suppilon yläpäähän onkin yleinen virhe. Tämä johtaa usein pettymyksiin, sillä myös käytetyt mittarit ovat väärät: mitataan ja tavoitellaan suurta tavoittavuutta, kun relevantimpia mittareita ovat kuunteluminuutit ja vaikuttavuus.

Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.