Näistä aineksista syntyivät Storytelin suosituimmat podcastit

Podcastien määrä kasvaa, mikä tarkoittaa myös kilpailun kiristymistä. Moni kysyykin, kuinka markkinoilla voi erottautua. Tässä jutussa tarkastelemme tuottamiamme podcasteja, jotka nousivat Storytelin listaykkösiksi – ohi jopa kaikkien äänikirjojen. Lue, mikä näitä sarjoja yhdistää!

Kuinka suosituimmat podcastit syntyvät? Olemme vuoden 2022 aikana tuottaneet kaksi podcast-sarjaa, jotka ovat nousseet Storytelin listaykkösiksi ohittaen jopa kaikki palvelun äänikirjat. Pureudutaan siis tarkemmin huippupodcastien aineksiin!

Ensimmäinen vuoden 2022 listaykköseksi noussut podcast-produktiomme on heinäkuussa julkaistu oikeus- ja rikostoimittaja Rebekka Härkösen hyytävä podcast-sarja Sarjahukuttaja, joka kertoo Itä-Suomessa pelkoa kylvänyttä Pekka Seppästä ympäröineestä tapahtumavyyhdistä.

Toinen huipulle yltänyt podcast-produktiomme kertoo Suomen historian suurimmasta poliisioperaatiosta. Palkitun toimittajan Janne Huuskosen ja kirjailija-toimittajan Jeanette Björkqvistin luomassa 8 miljoonan lunnaat -sarjassa käydään läpi Töölössä kesällä 2009 siepatun rikkaan ja vaikutusvaltaisen suvun tyttären tapausta ja sen tutkintaa.

Kuinka podcastit onnistuivat ohittamaan äänikirjat? Mikä näitä sarjoja yhdistää? Katsotaan tarkemmin, kuinka suosituimmat podcastit rakentuivat! 

Lue myös: Mikä on paras podcastin pituus? Analyysi selvitti: 37 minuutin podit menestyvät parhaiten

1. Tutkivat journalistit pureutuvat aiheisiin mielenkiintoisista näkökulmista

Molemmissa menestyspodcasteissa olennaiset tapahtumat käydään perusteellisesti läpi, mutta ei pelkästään referoiden. Tapahtumiin perehdytään useiden kiinnostavien näkökulmien kautta – Härkönen löytää podcastissaan jopa uusia näkökulmia, joista poliisikin kiinnostui.

Härkönen käsittelee Sarjahukuttaja-podcastissaan Seppästä ympäröineitä tapahtumia perusteellisin haastatteluin ja tutkimuksin, erityisesti tapahtumaseudulla Itä-Suomessa. Härkönen yhdistää podcastissaan kahdesta taposta ja kolmesta tapon yrityksestä tuomitun Seppäsen jopa 13 epäselvään kuolemantapaukseen. Podcastissa esitellään myös uusia väitteitä, joiden pohjalta poliisikin alkoi selvittää uutta johtolankaa.

Huuskosen ja Björkqvistin 8 miljoonan lunnaat -podcastissa onnistuttiin myös tuomaan uutta näkökulmaa mediassa jo paljon käsiteltyyn tapaukseen. Sieppaukseen liittyviä tapahtumia on käsitelty vuosien aikana mediassa paljon, joten on perusteltua keskittyä itse poliisitutkinnan kulkuun. Podcastissa saatiinkin uutena tietona selville muun muassa, kuinka poliisi onnistui pääsemään sieppaajan jäljille. 

Molemmat podcastit kertovat poikkeuksellisista tapahtumista, jotka jo itsessään kiehtovat ihmismieltä. Valittujen näkökulmien ansiosta mediassa jo paljon huomiota saaneet tarinat eivät ole kuitenkaan vain vanhojen tietojen toistelua, vaan tapahtumiin löydetään podcasteissa aivan uusia, kiinnostavia sävyjä.

Tutkivan journalismin arvostus onkin nousussa kuluttajien keskuudessa niin perinteisen median kuin podcastien kohdalla – uusia tietoja kun ei löydetä vain Wikipediaa lukemalla. Uskomme trendin jatkuvan vastakin, joten syväluotaaville podcasteille on tulevaisuudessakin tilausta. Ne vaativat julkaisijoilta kuitenkin sekä rahaa että rohkeutta. Uskallatko tarttua haasteeseen?

Lue myös: Miten yrityspodcastin aihe kannattaa valita?

2. Hyvin tehty käsikirjoitus koukuttaa

Koska moni podcastien kuluttaja kuuntelee jakson sieltä ja toisen täältä, on tärkeää koukuttaa kuulija heti jakson alussa. Tämä koskee jokaista sarjan jaksoa. Päätös siitä, jatkaako kuulija jakson kuuntelemista loppuun asti, syntyy ensimmäisen 1–2 minuutin aikana. Jos podcastisi alku ei siis ole kiinnostava, niin harmi homma. Kuulijan on nimittäin helppo hypätä seuraavaan tarjolla olevaan sarjaan. 

Myös jakson loppu kannattaa suunnitella erityisen tarkkaan, varsinkin moniosaisissa sarjoissa. Suosituimmat podcastit onnistuvatkin jättämään loppuun koukun, joka saa kuulijan kuuntelemaan myös seuraavan jakson.

Esimerkiksi Härkösen Sarjahukuttaja-podcastin jaksoissa kerrotaan aina lopuksi, mihin kysymyksiin seuraavassa jaksossa pyritään löytämään vastauksia. Kuinka pelätty sarjahukuttaja veti ihmisiä läheisyyteensä aina vain uudestaan? Miksi poliisi käännytti hukkuneen perheen pois oveltaan? Mielenkiintoista, pakko kuunnella seuraava jakso!

Huuskosen ja Björkqvistin 8 miljoonan lunnaat -podcastissa taas käytetään koukkuna perinteistä cliffhangeria, eli jaksojen lopussa tapahtumat jätetään kesken, mikä houkuttaa aloittamaan seuraavan jakson. Lopulta sieppaajaksi paljastuu…niin kuka? Se selviää seuraavassa jaksossa! Televisiosta ja kirjallisuudesta tutut koukut toimivatkin myös podcasteissa erinomaisesti! Kun tarina etenee kiinnostavasti, niin kuuntelua ei vain voi lopettaa.

Lue myös: Markkinoija, älä unohda podcasteja sisältömarkkinoinnin työkaluna – 5 syytä

3. Suosituimmat podcastit saivat arvoisensa markkinointipanostukset

Loistavakaan podcast ei yllä listamenestykseksi, elleivät kuulijat löydä sen pariin. Molemmat hittisarjat saivat hyvin näkyvyyttä Storytelin sovelluksessa.

Podcast-alustoilla tapahtuva sarjojen markkinointi onkin erittäin toimivaa ja kustannustehokasta. Kuulijaluvut tietysti kasvattivat näkyvyyttä entisestään, koska podcastit nousivat palvelun TOP-listalle.

Ansaittu medianäkyvyys nostatti osaltaan myös asiakaspodcastiemme sijoittumista suosituimpien joukkoon. Ansaittu medianäkyvyys, eli riippumattoman journalistisen prosessin kautta saatu julkisuus, on usein alihyödynnetty markkinointikeino podcastien kohdalla. Tätä kannattaa kuitenkin tavoitella, sillä se on usein arvostetuinta ja uskottavinta medianäkyvyyttä.

Esimerkiksi Sarjahukuttaja sai näkyvyyttä niin MTV:lla, Ylessä kuin paikallislehdissä, kuten Karjalaisessa. Kuten itse sarjassakin tulee ilmi, on sarjahukuttajan vyyhti edelleen pinnalla oleva aihe Pohjois-Karjalassa. Ei siis olisi ihme, jos erityisesti paikallislehtien artikkelit olisivat tuoneet uusia kuulijoita sarjan äärelle. Kun podcast ylittää uutiskynnyksen, tavoitetaan myös sellaisia potentiaalisia kuulijoita, jotka eivät podcastiin muuten törmäisi!

Lue myös: Miten yleisö löytää podcastin?

Suomen Podcastmedia toteuttaa podcasteja, joista on aitoa bisneshyötyä. Kun haluat sitouttaa kohderyhmäsi ja luoda lojaalin suhteen yleisöösi, ota meihin yhteyttä! Valjastamme podcastit kanssasi vaikuttavaksi osaksi markkinointiasi.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.