Tutkimus paljastaa, miten yrityspodcast saa kuuntelijoita

Tutkimme ennennäkemättömän laajan datamäärän selvittääksemme, millainen näkyvyys tuo podcastille kuuntelijoita.

Podcastit ovat kovin trendikkäitä, mutta monia markkinoijia pohdituttaa, miten podcasteille saisi kuuntelijoita – sehän on ratkaisevaa, kun mietitään yrityspodcastin arvoa markkinointityökaluna. Tyypillinen suomalainen podcast saa vain muutaman sata kuuntelukertaa per jakso. Miten yrityspodcast siis saa kuuntelijoita, tai miten kuuntelumääriin voidaan vaikuttaa?

Oikeista yleisömarkkinoinnin keinoista on alalla mututietoa, mutta faktaa vähän. Niinpä Suomen Podcastmedia teki Media-alan tutkimussäätiön rahoittamana tutkimuksen, jossa vertasimme Suplan, yhden Suomen suurimmista podcast-alustoista, kuuntelulukuja podcastien yleisömarkkinoinnin toimiin ja etsimme niiden väliltä korrelaatioita. Päämääränä oli löytää vastaus yksinkertaiseen kysymykseen: mitkä podcastin markkinointikeinot ja -kanavat ovat tehokkaita?

Analysoimme yli 20 sarjan dataa yli puolen vuoden ajalta, loppuvuodesta 2019 kesään 2020 asti. Aineisto on siis ennennäkemättömän laaja. Tiivistäen voi todeta, että parhaiten kuunteluiksi konvertoituu alustalla tehtävä markkinointi, esimerkiksi mainonta Suplassa tai Spotifyssa. Tämä oli odotettu tulos; onhan kuluttaja alustalla jo valmiiksi asennoitunut kuuntelemaan podcasteja.

Monen firman käyttämä maksullinen somenäkyvyys ei tulostemme valossa näytä kovin tehokkaalta. Sen sijaan orgaaninen somenäkyvyys, esimerkiksi podcastin jakaminen tunnetun henkilön somessa, voi toimia erittäin hyvin myös podcasteissa. Radiomainonta näyttäisi myös tehokkaalta, mutta ansaittu medianäkyvyys on tapauskohtaista.

Kannattaa huomioida, että tutkimuksessa ei arvioitu eri markkinointitoimien kustannuksia tuloksiin suhteutettuna. Tutkimus kuitenkin antaa selvää ohjenuoraa yritykselle (ja tietenkin kaikille muillekin), jotka haluavat tehdä hittipodcasteja ja saada yrityspodcastille lisää kuuntelijoita.

Harkinnassa podcast?

Lataa oppaamme podcastin kuulijaprofiileista ja saat ajankohtaista tietoa siitä, miten podcasteja kulutetaan Suomessa.